University of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-60286220150901الإغراء فی القرآن الکریم (دراسة تحلیلیة)الإغراء فی القرآن الکریم (دراسة تحلیلیة)153109295ENJournal Article20150901Praise be to Allah, and prayers and peace be sent as a mercy to the worlds, and his family and companions and their followers until the Day of religion …... after:<br /> I have studied in this research two verses from the Book of Allah, the Mighty, the first of the Holy Koran, and the second from Surat parties and through their study analytical study concluded the following:<br /> 1- Fulfill religious covenants and implementation of divine duties reason to atone for sins, and enter the gardens, and nail the pleasure of God, and breaches of these covenants performer of the curse of the divine and the expulsion of the mercy of God, and the hardening of the hearts, the painful and the penalty in the fire of hell in the world of the afterlife.<br /> 2-Veto covenants and broken covenants in particular was between a person and his Lord description is necessary for more people of the book "Jews and Christians", and if Christians are not much different from the case of the Jews as if they drank from one water, understand the enmity of Islam and war upon collaborators Mtoasson.<br /> 3-Can be resolved on the penalty violates and disobey the command of Allah Almighty in this world before the Hereafter also punished in this world, people of the book threw enmity and hatred among them till the Day of Resurrection.<br /> 4-Hypocrites who combined "hypocrisy, and heart disease, and Alirjav" The hypocrisy Fqhobthm insisted: eradication of murder, or expulsion from the country, there is no Isaknon Prophet, peace be upon him and believers in Medina.<br /> 5-Muslim force in the city, and the control of the Islamic state it, and the appearance of hypocrisy in the city guide on the strength of Islam in; because the hypocrisy healthy phenomenon of Islam; because it is not for the magnitude of the dead hypocrites, while in Mecca did not hypocrisy appears, a stronghold of infidelity and idols; because Islam was weak.<br /> 6-Enmity and hatred between Jews and Christians or between Christians teams themselves fixed in their hearts towards each, the name of the Christians proved<br /> 7-Corruption can keep people from Islamic cities to leave if they did not repent of corruption and corruption, and in particular the city of the Prophet Muhammad.الحمدُ لله ربّ العالمین، والصّلاةُ والسّلامُ على المبعوث رحمةً للعالمین، وعلى آله وصحبه ومن اتّبعهم بإحسان إلى یوم الدِّین... أمّا بعد: فقد درست فی هذا البحث آیتین من کتاب الله العزیز، الأولى من سورة المائدة، والثانیة من سورة الأحزاب ومن خلال دراستهما دراسة تحلیلیة تبین لی ما یأتی: 1-الوفاء بالعهود الدینیة وتنفیذ الواجبات الإلهیة سبب لتکفیر السیئات ودخول الجنات، والظفر برضوان الله تعالى، وأن الإخلال بالعهود یؤدی إلى اللعنة الإلهیة والطرد من رحمة الله، وقسوة القلوب، والجزاء الألیم فی نار جهنم فی عالم الآخرة. 2- نقض المواثیق ونکث العهود ولا سیما ما کان بین العبد وربه وصف لازم لأکثر أهل الکتاب "الیهود والنصارى"، وحال النصارى لا یختلف کثیراً عن حال الیهود کأنهم شربوا من ماء واحد، فهم على عداوة الإسلام والحرب علیه متعاونون متواصون. 3-یمکن أن تحل العقوبة على من یخالف ویعصی أمر الله تعالى فی الدنیا قبل الآخرة کما عوقب أهل الکتاب فی الدنیا بإلقاء العداوة والبغضاء بینهم إلى یوم القیامة. 4-المنافقون الذین جمعوا بین " النفاق، ومرض القلب، والإرجاف" إن أصروا على نفاقهم فعقوبتهم: الاستئصال بالقتل، أو الطرد من البلاد، فلا یسکنون مع النبی صلّى الله علیه وسلّم والمؤمنین فی المدینة المنورة. 5-قوة المسلمین فی المدینة، وسیطرة الدولة الإسلامیة علیها، وظهور النفاق فی المدینة دلیل على قوة الإسلام فیها؛ لأن النفاق ظاهرة لبیان قوة الإسلام؛ لأنه لولا قوته ما نافقه المنافقون، أما فی مکة فلم یظهر النفاق، وهی مَعْقل الکفر والأصنام؛ لأن الإسلام کان ضعیفاً فی بدایة الأمر. 6-العداوة والبغضاء بین الیهود والنصارى أو بین فِرَقِ النصارى أنفسهم ثابتة فی قلوبهم تجاه بعضهم 7- إبعاد أهل الفساد من المدن الإسلامیة إذا لم یتوبوا بترک الفساد والنفاق، وخاصة المدینة النبویة الشریفة.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_109295_8b48995643ef48b37f1b5bb116003af8.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-60286220150901ملامح من منهج ابن مفلح فی کتابه (أصول الفقه)ملامح من منهج ابن مفلح فی کتابه (أصول الفقه)54116109296ENJournal Article20150901Thanks to Allah for his blessings , And peace and blessings be upon His Messenger who supported by Miracles.<br /> We introduce this research for presenting an important charachter during Eighth century AH which is Imam and Scientist Sheikh Al-Islam Shams Al Deen Muhammad Bin Moflih Al Maqdisi one of the cores in Hanbali school, and I studied some of the features of his approach in his book of "Assets of Islamic jurisprudence".<br /> After this work, we can sumarize the most important results as following:<br /> 1- The Auther's interest in Highlighting Hanbali School's Views.<br /> 2- It become clear that if he give his openion at the begining of the issue, that means that this is his choosen openion.<br /> 3- Author was very accurate to assign the sayings to speakers, and frequent transfer from Imams and their schools.<br /> 4- Imam is frequently using the word "our companions", and after tracking we found that he ment one of the following books: "Muswadda Al Taymiyyah" or Brief of "Al Rawdah" for Ibn Qudamah.<br /> Praise be to Allah, Lord of the Worldsالحمد لله الذی بنعمته تتم الصالحات، والصلاة، والسلام على المؤید بالمعجزات، وعلى آله وصحبه وسلم.یسعى هذا البحث الى ابراز شخصیة مهمة فی القرن الثامن الهجری، وهی شخصیة الإمام العالم شیخ الإسلام شمس الدین محمد بن مفلح المقدسی أحد اعمدة المذهب الحنبلی، وقد تناولت فی بحثی ملامح من منهجه فی کتابه أصول الفقه . وبعد هذه المسیرة لابد من تلخیص أهم الثمرات التی توصلت إلیها هی : 1-عنایة المصنف رحمه الله على إظهار آراء المذهب الحنبلی .2-تبین لی أنه إذا ذکر رأیاً فی بدایة المسألة فإنه الرأی المختار عنده . 3-دقة المصنف فی نسبة الأقوال الى اصحابها وکثرة النقل عن الأئمة والمذاهب.4-یکثر الإمام من لفظ( اصحابنا) وبعد التتبع تجد أنه یراد بها اما (مسودة آل تیمیة، أو مختصر الروضة لابن قدامة المسمى بـ « البلبل» للطوفی).والحمد لله رب العالمینhttps://jauis.uoanbar.edu.iq/article_109296_049cdbfdbb9ec1b46b570d271b8872c0.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-60286220150901المقاصد الشرعیة وأثرها فی التصرفات المالیةالمقاصد الشرعیة وأثرها فی التصرفات المالیة117177109297ENJournal Article201509011-Excuses itself independent origin is indicated by the starting of the countless evidence from the Quran and Sunnah and custom. <br /> 2- Fact that a customary turned its aspects, a negative side of the dam to a prominent feature him <br /> 3- Sometimes excuses and need special conditions to work with other than those other fundamentalist special rules concerning the interests and necessities. <br /> 4- That within the scope of their work in the interests and necessities must be considering legally and don’t leave without clear limitations. <br /> 5-The most important aspect, which carries with it the two sides are important <br /> yes, conquest and pillage the dam containing two of the countless applications in flexibility and accommodate provisions . <br /> 6- Sales deadlines are not all of one rule but her conditions, restrictions and conditions that make them subject to the provisions of the legitimacy of the five or even six with the addition of (other than the first) By my conviction own..<br /> 7-It is very clear that the free Guennha and its issues and Of erdha clearly in authoring Maalikis and they followed them Hanbali. <br /> 8- Hanafi and Shafi'i differ in rooting and detail of such matters they have currently listed in the sales of the sample <br /> 9- Optional contemporary applications through securitization in particular because over the life of the people - a view that has to be in the reality of today's share - the money and cash, a Majolhm looking for a well-known and clear provisions, which in turn must have the solutions and the provisions fit their circumstances most prominent example is was foliation alternatives sales . Finally. . Islamic flexibility provisions prominent feature of this law, granted us by God Almighty to accommodate developments in time and space and objects, a grace worthy of praise and thanks. <br /> This was right and that it is God Almighty and that was through Fmna and Satan seek refuge in God from him. <br /> The Glory Who knows but we do not know, thank God, and the end of the beginning.العلوم الشرعیة بعضها یکمل البعض الآخر ، والاجتهاد الفقهی بابه مفتوح أمام المجتهدین فی مختلف العلوم حتى یرث الله عزوجل الأرض ومن علیها ، والقرآن الکریم لاتنتهی عجائبه ولایخلق من کثرة القراءة ، والنظر فی آیاته یکشف کل یوم نظرات جدیدة تستحق البحث والتنقیب سواء فی التفسیر أو الفقه أو الأصول ومادامت هذه العلوم مأخوذة من مصادرها الثابتة من القرآن الکریم وصحیح السنة فان تجدید البحث فیهما والتنقیب عن أسرار التشریع هو ما یزید البحث العلمی متعة وجودة . ومن هنا . . فانی وجدت فی علم المقاصد الشرعیة هی البوابة الأوسع للغوص من خلاله فی بقیة العلوم وجعله منارا یستضئ به کل باحث عما یمکن أن یترشح من مراد الله عزوجل ورسوله الکریم – صلى الله علیه وسلم – من الحکم الشرعی فی باب المعاملات خاصة والعبادات عامة ، ولأن باب المعاملات هی مجال لصیق بحیاة الناس ومصالحهم فقد ترک الإسلام الباب واسعا أمام تقنین القوانین الشرعیة فی باب الثوابت فیها من خلال الخطوط العامة للتشریع وترک التفصیلات التی فیها مرونة للعمل والابداع على ضوء مقالة النبی – صلى الله علیه وسلم – أنتم أعلم بأمور دنیاکم طبعا ضمن دائرة الشریعة فی کل زاویة من زوایا حیاة المسلم ، ولأنی أخترت جانب المعاملات فی بحثی هذا فان المقاصد فرضت نفسها بقوة فی مجال البحث لا یمکن بحال الاعراض عنها الى غیرها لأن اسقاطاتها هی ما یحقق المصلحة العامة للشریعة التی قصدت جلب المصالح ودرء المفاسد وهو ما سعیت لإثباته من بعد دراسته والله تعالى هو الموفق الى سواء السبیل .https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_109297_41dcc65c42865d8565f99c9380fabb5d.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-60286220150901أحکام النهی عن التشبه بالحیوانات فی الصلاة (دراسة فقهیة مقارنة)أحکام النهی عن التشبه بالحیوانات فی الصلاة (دراسة فقهیة مقارنة)178233109298ENJournal Article20150901Praise be to Allah and peace be upon the Prophet Muhammad and his family and companions and followers. This paper is about "the Provision of the prophet about the imitating animals in prayer". It is a doctrinal comparative study in which I am trying to collect what was forbidden by the Prophet of imitating animals in the prayer to avoid it to make a correct prayer which is the essence of religion. In order to collect all the issues related to this subject. If I found a Hadith that refers to prevent imitating animals in prayer, the issue is headlined by a title that refers to it then i mention the Hadith that refer to it. If the scholars agree I would mention their evidences and if they not I would mention their schools and their evidences then I suggest opinion that has a stronger evidence. The study divided into an introduction, eight issues and a conclusion .<br /> I ask the Almighty that by this study I have been able to serve my religion and my nation .<br /> Allah bless .الحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام على رسوله الأمین وأصحابه والتابعین ومن تبعهم بإحسان الى یوم الدین . أما بعد فإن بحثی لهذا العام سیکون بعنوان (أحکام النهی عن التشبیه بالحیوانات فی الصلاة ) دراسة فقهیة مقارنة وهذا یتطلب الرجوع إلى کتب الحدیث لإثبات المسألة لذا وجدتها عنونت لها عنوانات لها بعنوان مناسب ثم اذکر الحدیث الدال على ذلک فإن اتفق الفقهاء ذکرت أدلتهم وإن اختلفوا ذکرت أدلتهم ومذاهبهم ثم رجحت ما یرجحه الدلیل واشتمل البحث على مقدمة وثمان مسائل وخاتمة بأهم النتائج ومن الله التوفیق .https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_109298_f655124ab46f47db62ab9cf39d013dd0.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-60286220150901اختیــار جنــس الجنــین بــــین الشریعة والطــباختیــار جنــس الجنــین بــــین الشریعة والطــب234268109299ENJournal Article20150901Praise to Allah and peace be upon the Messengers. Medical arena witnessed an important achievement by discovering some secrets about the embryo formation. Thus the possibility of determining the sex of the embryo weather it is male or female, if Allah willing, is important because it is related to man who is the successor of Allah on earth. It is a complex subject which is related to man, society and the humanity in general. As Muslims it touches all aspects of faith on one hand and the Figh in the other hand. It also touches the moral and ethical aspects. So we have to know the Islamic rules regarding this scientific discovery. We have to know if it is permitted in Islam to determine the sex of the embryo or not because it may makes some social and disadvantages like the upsetting of the balance between the male and female numbers , mixing of lineage and revealing Awrah. The researchers and the scholars in Islamic jurisprudence have to study and tackles topics of the contemporary jurisprudence. <br /> Praise be to Allah and peace be upon the Prophet Muhammad, his family and companionsأحمد الله تعالى حمدا کثیرا طیبا مبارکا فیه ، ونشکره جزیل الشکر على عظیم فضله وکریم منته وصلى الله تعالى على نبینا محمد وآله وصحبه أجمعین . شهدت الساحة الطبیة باطلاعها على بعض أسرار تکوین الجنیین ، وبالتالی امکانیة تحدید جنسه ذکرا أو أنثى بإذن الله تعالى ، وأهمیة هذه النازلة أو المستجدة بأن تتعلق بالکیان الإنسانی الذی یعتبر خلیفة الله على هذه الأرض من عبادته وعمارة الأرض ثم هو موضوع متشعب له علاقة بالفرد والمجتمع . بل الإنسانیة بأسرها یلامس جانب العقیدة عندنا نحن المسلمین من جهة وجانب الفقه من جهة أخرى وجانب الآداب والأخلاق من جهة ثالثة ، لذا یجب علینا أن نعرف موقف الشرع الحنیف من هذه النازلة وهل یجوز اختیار جنس الجنین أو لا یجوز التحکم فی جنس الجنین ، لأنه یمکن أن تترتب علیه جملة من مفاسدة اجتماعیة أو محاذیر شرعیة کالإخلال بالتوازن بین الذکور والإناث وأیضا من اختلاط الأنساب ، وکشف العورات والواجب هنا على الفقهاء المعاصرین والباحثین أن یبینوا الأحکام الشرعیة ویضعوا قیودا وضوابط لتنظیمه والحاجة الى البحث العلمی فی الفقه الإسلامی لدراسة بعض الشؤون والمستجدات الفقهیة المعاصرة وبیان ما یتعارض مع شرع الله والى الحد من أضرارها ومخاطرها. وآخر دواعنا أن الحمد لله رب العالمین .https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_109299_7aa5cb86eed9a84a3059441f46d3581b.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-60286220150901الأجزاء المستخبثة فی الحیوان مأکول اللحم (الغنم) عند أبی حنیفة ( رحمه الله ) ومدى اتفاق رأیه مع ما کشفه الطب الحدیثالأجزاء المستخبثة فی الحیوان مأکول اللحم (الغنم) عند أبی حنیفة ( رحمه الله ) ومدى اتفاق رأیه مع ما کشفه الطب الحدیث269324109300ENJournal Article20150901Praise be to Allah, prayer and peace envoy mercy to the worlds of Prophet Muhammad and his family and him. But after<br /> The origin of the permissibility of things if the origin of permitted foods and the prohibition to be his guide to change the original rule, but we have found in the jurisprudence of Imam Abu Hanifa opinion campus where some animal muslim parts of the sheep because the hatred he has for prohibition in this topic and it was in this to say nothing of strange as it was not a tradition or pervasive when most of the scholars we wanted documentation of it looks at the extent to which the view of the Abu Hanifa (may Allah have mercy on him) with what was discovered by the people of modern medicine and science to explain the relevance and the wisdom of this view because the benefit of the whole and Dina interests of either bring the benefits or ward off evils and scientifically proven if there is damage or evil in some parts of the animal uneaten meat there is no doubt that al-Shara refuses damage to man and God bless the right.<br /> Find We have divided into two sections: -<br /> First topic: the views of scholars in the ruling on eating the seven members of the animal uneaten meat (which the text of the tap on the prohibition or hatred)<br /> The second topic: the opinion of the people of Medicine in these seven members of the animalالحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام على المبعوث رحمة للعالمین سیدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم . اما بعد فان الأصل فی الأشیاء الإباحة فإذا کان الأصل فی الأطعمة الإباحة وان التحریم لابد له من دلیل لیتغیر حکم الأصل إلا أننا وجدنا فی فقه الإمام أبی حنیفة رأیا حرم فیه بعض أجزاء الحیوان الحلال من الغنم لان الکراهة عنده للتحریم فی هذا الموضوع وکان فی هذا القول شیء من الغرابة إذ لم یکن معهوداً أو متفشیا عند أکثر أهل العلم فأردنا التوثیق منه بالبحث فی مدى انسجام ما ذهب إلیه أبو حنیفة ( رحمه الله) مع ما أکتشفه أهل الطب والعلم الحدیث لتوضیح مدى وجاهة ورجاحة هذا الرأی لأن فیه مصلحة ودینیا کله مصالح إما جلب منافع أو درء مفاسد وإذا ثبت علمیا وجود ضرر أو مفسدة فی بعض أجزاء الحیوان مأکول اللحم فلا شک أن الشرع یأبى الضرر بالإنسان والله الموفق للصواب .وقد قسمنا البحث إلى مبحثین :- المبحث الأول : آراء الفقهاء فی حکم أکل أعضاء السبعة من الحیوان مأکول اللحم ( مما نص الحنفیة على تحریمها أو کراهیتها )المبحث الثانی : رأی أهل الطب فی هذه الأعضاء السبعة للحیوانhttps://jauis.uoanbar.edu.iq/article_109300_227453163cf22b371dcc6f1b9f031849.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-60286220150901دور الاعلام الجدید فی تعزیز الأمن الفکری عند الشبابدور الاعلام الجدید فی تعزیز الأمن الفکری عند الشباب325367109301ENJournal Article20150901In medid and its means is the strongest trendy communication that the person can live with the age and intract with it. It’s the main part in our life as we consider the media an active tool in building the thoughts of youth in their divections and believing s but the inedia becomes in first twenty age the final word he big revolution in communica tion and in formation.<br /> The place of media in onr society and the realationship that connect. With differeuf establish ments It effect with the role of the meaus in genera I system of community. We meaus the role that media play in changeable formative society.<br /> This subject show the one of field that in therest the de fferent inner views for the prac tical and criticisim. We can find media and its means which is trendy and verily it forms the impor tamt part in building up the valne of the. Wonderful society in advance the security of ideational that become urgent neceyssaiaity for developments that socieky and their progress. So the poople can live in quity, love, welfare and peace. We can move to the trausmission (e.g. Tv.) it forms the most important topics in culture media. It is very dangerouse means, we can find its dangerousity that we can not prevent the negative in fluauce for Tv, in spite of positive side that carries.<br /> The emphasis of scientific studies the media effect most on the culture of human and its behavior especitize the negative behavior of young people.<br /> Wherever the good programs which are planning proffisonal and fitness. Push the youth to good wayin correct , respect the establish meuts of govermeuts , maitevance its entity and respect its society in addition to the developmeut the good behavior. For example , do the good things and hate the bad one cooprafion , commitmeuts in eslowic religion , holy quran and Al-sona iuvolveueut in the my iwpolitness for them and theiv landmarks.<br /> In conclusion the media material become very dangerous for youth nowadays , it effecfou the social enviromeat and the security of ideational. If we focusein media at the jobs of society we can find the positiue and good vesults. <br /> The experts of media emphasise on mang steps in extending the security of ideational to the youth . we begin these steps by prevention, discussion, estimation and punishmeuts allthese leads ho reformationیعدُّ الإعلام، ووسائله من أقوى أدوات الاتصال العصریة، التی تعین الفرد على معایشة العصر والتفاعل معه، کونه جزءاً رئیساً فی حیاتنا الیومیة. کما یعدُّ الاعلام الأداة الفاعلة فی بناء قناعات الشباب وتوجهاتهم، ومعتقداتهم، بل صار الإعلام فی القرن الحادی والعشرین صاحب الکلمة الفصل، فی ظل ثورة الاتصال والمعلومات التی نشهدها. وإنَّ المکانة التی تحتلها وسائل الاعلام فی المجتمع، ونوعیة العلاقة التی تربطها مع مؤسساته المختلفة، تؤثر على دور هذه الوسائل فی النظام الاجتماعی العام، ونعنی هنا: الدور الذی تمارسه وسائل الاعلام بالنسبة لعملیات التغییر البنائی فی المجتمع. ولقد مثّل هذا الموضوع أحد المجالات التی اهتمت بها کثیر من المداخل النظریة المختلفة، الوظیفیة منها والنقدیة.والذی لا یخفى أنَّ الاعلام ووسائله المعاصرة المتنوعة تشکل مفصلاً مهماً فی تعزیز القیم المجتمعیة الرائعة، وفی مقدمتها (الأمن الفکری عند الشباب) الذی صار ضرورة ملحة لتقدم المجتمعات ورقیها، حتى یعیش أهلها بطمأنینة، ووئام، ورفاهیة، وسلام. وبالانتقال إلى البث الفضائی (لا سیما التلفاز) فإنه یشکّل أبرز مصادر الثقافة الإعلامیة، فهو وسیلة بالغة الخطورة، وتکمن خطورتها فی عدم القدرة على الحد من تأثیرات التلفاز السلبیة، على الرغم من الجوانب الإیجابیة التی یحملها، وتلک الایجابیات تشکل مصدراً جیداً للثقافة الإعلامیة. وتؤکد معظم الدراسات العلمیة أنَّ لوسائل الإعلام تأثیر بالغ على تکوین ثقافة الفرد وسلوکه، وخاصة السلوکیات السلبیة فی حیاة کثیر من الشباب.أما البرامج التلفازیة الهادفة، والمخطط لها بحرفیة ودقة، فإنها یمکن أن تُسهم فی تنمیة الوعی لدى الشباب بالعادات الصحیحة، واحترام مؤسسات الدولة، والمحافظة على کیانها، وتوقیر أبناء المجتمع، فضلاً عن البناء الفکری السلیم، وتنمیة القیم الاجتماعیة الإیجابیة لدیهم، کحب الخیر، وکره الشر [بکافة أنواعه وأشکاله وصوره]، والتعاون، والالتزام بمناهج الکتاب والسنة، والاعتصام بهما، وعدم الخروج عن ضوابطهما، ومعالمهما. وأما وسیلة الأنترنت، فإنَّ القیام بأیةِ مقارنةٍ بین إقبال الشباب علیه، واطلاعهم على محتویاته وأفکاره، وبین التأثر بمنشوراته وموادهِ الفلمیة والعلمیة المنبثقة عنه، سندرکُ أثره فی حیاة الشباب، وانعکاس ذلک على (الأمن الفکری) سلباً أو إیجاباً. ومن هنا فإنَّ الأنترنت [وهو من أهم الوسائل الإعلامیة] یخلقُ فکراً لا بد أن نعمل جاهدین على استغلاله استغلالاً ناجحاً ومثمراً، فی صقلِ أفکار الشباب، بما یخدمُ دینهم ومجتمعهم؛ لأنَّ الشباب هم ثروة الأمة الغالیة، وذخرها الثمین، وسیکون الشباب خیراً ونعمةً حینما یُستثمرُ فی الخیر والبناء، ویغدو ضرراً مستطیراً، وشراً وبلاءً حین یفترسه الشر والفساد.لقد أصبحت المادة الإعلامیة الموجهة للشباب من أخطر الصناعات الإعلامیة فی العصر الحالی، ولها تأثیر على البیئة الاجتماعیة. والأمن الفکری کجزء من مظاهر المنظومة الاجتماعیة یتأثر بتأثر البیئة والمجتمع، وبالتالی فکلما زاد الترکیز فی اهتمام الاعلام بالوظائف الاجتماعیة ستظهر النتائج إیجابیة ورائعة. ولقد أکد المتخصصون على ضرورة توافر جملة من المراحل لإشاعة الأمن الفکری عند الشباب من خلال وسائل الاعلام، تبدأُ تلک المراحل بـــ(الوقایة)، ثم (مرحلة الحوار)، ثم (مرحلة التقویم)، ثم (مرحلة المحاسبة)، وتنتهی بـــ(مرحلة الاصلاح).https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_109301_2dac738e4a9e6f13476df9ec9b629c88.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-60286220150901الاعلام الإسلامی وتحدیات العولمة الإعلامیة المعاصرةالاعلام الإسلامی وتحدیات العولمة الإعلامیة المعاصرة368411109302ENJournal Article20150901Praise is to god and prayer and peace is upon the seal of the prophets and messengers , our prophet Muhammad , and his family and companions . <br /> The importance of the media today is well known to all people , particularly specialists and workers in its field . After the development in communication technologies , the unprecedented acceleration in the media and the diversity of sources , people are passing around news in the east and west of the world within a few minutes, and many across space and sometimes direct . <br /> Our Islamic nation is an important part of this world and it has its own weight in all fields in the international community and is reckoned with at all levels, at the same time ,its targeted at all times and perhaps more targeted in our time , this is evident in the events experienced by Muslims in the whole world in general and in particular in the region . <br /> In the research , I wanted to study an important aspect of this targeting , namely the media and the challenges of globalization. This research (Islamic Media and the challenges of contemporary Media Globalization) is divided into two sections, the first devoted to demonstrate the meaning of globalization and its importance and objectives . in the second part , I introduced the challenges of contemporary media globalization that target Islam as an immortal massage and the continuous attempts to tarnish its image in the media of the world and harm it by all possible means , for which ,all the material and human resources have been recruited . I preceded the meaning of globalization statement as a term and its most important objectives and risks and top media tools, and then I completed my research with a conclusion in which I presented the most prominent findings <br /> In conclusion, in spite of this great effort , it is impossible that my research is without shortage, failure which are qualities of human beings and I am of them , but I ask Allah to accept us and to make our deeds purely for Allah's sake and to forgive as for our sins and trespasses , for he is the Crown of that and he is able to do it <br /> All prayers and Blessings of Allah be upon our prophet, Mohammed, his family and all his companions .الحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام على خاتم الأنبیاء والمرسلین نبینا محمد وعلى آله وصحبه أجمعین وبعد : إن أهمیة الاعلام الیوم لا تخفى على جمیع الناس وخاصة المختصین فی مجاله والعاملین به ، وبعد التطور الحاصل فی تقنیات الاتصال والتسارع غیر المسبوق فی وسائل الإعلام وتنوع مصادرها أصبح الناس یتداولون الأخبار فی مشارق الأرض ومغاربها خلال دقائق معدودة وعبر الفضاء وبالمباشر فی أحیان کثیرة . وأمتنا الإسلامیة جزء مهم من هذا العالم ولها ثقلها فی کافة المجالات فی المجتمع الدولی ویحسب لها حساباً على کافة الصعد ، وهی فی الوقت نفسه مستهدفة فی جمیع الأزمنة وقد تکون فی عصرنا الحاضر أکثر استهدافاً وهذا ما نراه الیوم واضحاً فی الأحداث یمر بها المسلمون فی العالم کله بشکل عام وفی المنطقة بشکل خاص . وأردت فی هذا البحث أن أتناول جانباً مهماً من جوانب هذا الاستهداف آلا وهو الجانب الإعلامی وتحدیات العولمة ، فجاء هذا البحث(الإعلام الإسلامی وتحدیات العولمة الإعلامیة المعاصرة) مقسماً إلى مبحثین أفردت الأول لبیان معنى الإعلام الإسلامی وأهمیته وأهدافه ، أما المبحث الثانی فعرضت فیه تحدیات العولمة الإعلامیة المعاصرة التی تستهدف الإسلام کرسالة خالدة والمحاولات المستمرة لتشویه صورته فی وسائل الإعلام العالمیة والنیل منه بکل الوسائل الممکنة وقد جندت لذلک کافة الإمکانات المادیة والبشریة ، سبقته ببیان معنى العولمة کمصطلح وأهم أهدافها ومخاطرها وأبرز أدواتها الإعلامیة ،ثم أتممت البحث بخاتمة عرضت فیها لأبرز النتائج التی توصلت إلیها . وختاماً فإن هذا جهد المقل واستحالة أن یخلو بحثی هذا من النقص والتقصیر لأنهما صفتان ملازمتان للبشر وأنا منهم ، لکننی أرجو الله أن یتقبل منا وأن یجعل أعمالنا خالصةً لوجهه الکریم وأن یغفر لنا خطایانا وزلاتنا إنه ولی ذلک والقادر علیه .https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_109302_ae5f5fcc7317b20ee9352e49f84b1ca9.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-60286220150901الأصوات المشربة صویتیاً فی سورتی الکهف والواقعةالأصوات المشربة صویتیاً فی سورتی الکهف والواقعة412450109303ENJournal Article20150901This study aims at analyzing samples of speech sounds with plosive release<br /> in Al-Kahaf and Al-Waqi'aa Suras and explaining the consequence of the<br /> occurrence of those plosive sounds in phonology and its relationship to the general<br /> meaning of the Sura. The researcher was keen to enumerate the words in which the<br /> plosive sounds occurred in their positions in the two Suras- Al-Kahaf and Al-<br /> Waqi'aa- in accurate tables. The researcher used PRAAT, a phonetic analysis<br /> software, for examining the sounds and showing their acoustic features, such as<br /> frequency, intensity and pressure. The study samples were recited by Sheikh Ali<br /> Abdulrahman Al-Hutheify, a skillful reciter. The paper is divided into two sections<br /> preceded by an introduction and followed by a conclusion. The first section is<br /> devoted for the theoretical background, whereas the second section includes the<br /> laboratory and statistical data of the sounds under study. The paper ends with a set<br /> of points I believe they are of value. They come under the heading Results.تهدف هذه الد ا رسة إلى تحلیل العینات النطقیة للأصوات المشربة إش ا رباً صویتیاً فی سورتیالکهف والواقعة، وبیان الآثار المترتبة على ورود تلک الأصوات المشربة فی التشکیل الصوتیوعلاقتها بالمعنى العام للسورة، وحَرِص الباحث على إحصاء هذه الألفاظ التی وقعت فیها الأصواتالمشربة وذکر مواضعها فی السورتین - الکهف، والواقعة - وفق جداول دقیقة، واستعمل الباحثوقد ثَبَّ الأمر فیه باختبار المتغی ا رت وإظهار الخصائص ،(praat) مختبر النطق الحاسوبی العالمیمن حیث التردد، والشدة، ومقدار الضغط الموزَّع على القناة الصوتیة، (acoustique) الفیزیائیةوکانت النماذج المختبرة بصوت القارئ الضابط الشیخ: علی عبدالرحمن الحذیفی، وقد جاء مسارالبحث مقسَّاً على مبحثین تسبقهما مقدمة وتعقبهما خاتمة، احتجن الأول منهما جانب التنظیر، وجاءالثانی: لیضم المعطیات المخبریة والحسابیة ونتائج متغی ا رت السورتین، ثم بلغ بی البحث إلى جملةمن الأمور أحسبها على جانب من الأهمیة سطرتها تحت عنوان : أهم النتائج.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_109303_7fdb4f3cfa7903d6e3f1cf80f201d4ab.pdf