University of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602843.220131101مؤمن آل فرعون فی القرآن الکریم قراءة تفسیریةمؤمن آل فرعون فی القرآن الکریم قراءة تفسیریة15780011ENJournal Article20131201He is a believer from the relatives of Pharaoh or from his tribe. He lived in the time of Moses (PBUH). He is considered by the majority of commentators as the crown prince of Pharaoh. When the Pharaoh tyranny its climax especially in the recent statement of Qarun and Haman in killing the children and reserving women against those who believed with Moses and when Pharaoh did not accept this, on the contrary, he wanted to kill Moses, he rose up as an orator defending the sanctity of killing people, however, killing prophets particularly the sanctity of blood of prophet. I concentrated on the following aspects. First: the significance that Moses is a prophet supported with miracles. Second: they might probably get the demise of the kingdom when he said to them" Throne is for you". Third: warning of the consequences of torture and the horrors of the Day of Judgment, removing the worldly life from their attention. He left their council. They followed him and God saved him. Thus, every advocate should trace this believer in his cause.هو رجل مؤمن من أقرباء فرعون أو من عشیرته عاش فی زمن سیدنا موسى علیه السلام وهو عند أکثر المفسرین، یعد ولی العهد لفرعون، فلما وصل الطغیان الفرعونی إلى منتهاه ولاسیما فی البیان الأخیر لقارون وهامان فی تقتیل الأبناء واستحیاء النساء من الذین أمنوا مع موسى علیه السلام ولم یقبل بهذا فرعون بل أنه أراد قتل موسى علیه السلام، فحینئذٍ انتفض وقام خطیباً مدافعاً عن حرمة قتل الناس وأعراضهم وأموالهم ولاسیما حرمة دماء الأنبیاء فرکز على الجوانب الآتیة: الأول: الدلالة الصادقة على أن نبی الله موسى علیه السلام نبی مؤید بالمعجزات الدالة على صدقه. والثانی: أظهر بأنهم لربما یصابون بزوال المُلک إذ قال: لکم المُلک الیوم ظاهرین فی الأرض. والثالث: حذرهم من مغبة أن یقع علیهم العذاب مثلما حدث للأُمم السالفة، ثم ألفت أنظارهم إلى أهوال یوم القیامة، وبعد ذلک أخرج الدنیا من عیونهم وبعد ذلک قام من مجلسهم فلحقوه ونجاه الله، وعلى هذا حری بکل داعیة أن یقتفی أثر هذا المؤمن فی دعواه.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_80011_9211319fbd4f1b9ab6e36db8ec683200.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602843.220131101الحافظ ابن المظفر البغدادی وجهوده فی خدمة السنةالحافظ ابن المظفر البغدادی وجهوده فی خدمة السنة5812880012ENJournal Article20131201This research aims to shed light on one of the figures of the prophetic Hadith of the Baghdadi School, Al-Hafidh Ibn Al- Mudhafar Al-Baghdadi.<br /> An emphasis is paid on his efforts excreted in supporting the prophetic Sunna as he was a contemporary figure to Al-Hafidh Al-Darqutne. The research aims also to investigate his opinions in his books reached to us.<br /> A biography of Al-Hafidh Ibn Al- Mudhafar is also presented as we were very important figure in his age.یسعى هذا البحث إلى التعریف بأحد أعلام الحدیث فی المدرسة البغدادیة وتسلیط الضوء على ما قدمه من جهود فی خدمة السنة النبویة، وهو الحافظ ابن المظفر البغدادی، ولا سیما وأنه کان معاصراً للحافظ الدارقطنی إلا أنه لم یشتهر کشهرته، وقام البحث على أساس استقصاء آرائه فی کتبه التی وصلت إلینا ومحاولة التدلیل علیها بشکل یوضح الفکرة من غیر تطویل ممل ولا اختصار مخل، بعد التعریف بحیاته الشخصیة ومکانته، وکان الدافع للباحث کون هذا الحافظ مغموراً وغیر معروف رغم إن لآرائه رصانة علمیة تنبئ عن فهم وحفظ واتقان ودرایة، وسنلحظ ذلک من خلال البحث.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_80012_0a8de87f3d6490e295249650f9afb0d9.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602843.220131101الدکتور بشار عواد معروف وجهوده فی تحقیق کتاب تهذیب الکمال للحافظ المزی ت 742هـالدکتور بشار عواد معروف وجهوده فی تحقیق کتاب تهذیب الکمال للحافظ المزی ت 742هـ12917180013ENJournal Article20131201Dr.Bashar Awad Marouf and his efforts in achieving the book of perfect refine D.742 AH"<br /> This pepper deals with the great and distinctive efforts of Dr. Bashar to achieve the book of perfect refine in the names of men .those efforts that are represented to bring out this book into thirty-five magazine which Dr. Bashar Awad spent twelve years in achieving this book. His efforts also are represented in many manuscripts that are adopted by the investigator as well as the tracking of the investigator on Al-Hafez Mazzi and other names. these names gives the reader an idea about Dr. Bashar efforts in achieving the manuscripts as well as his proficiency in the output of the important heritage books in the best form style.((الدکتور بشار عواد معروف وجهوده فی تحقیق کتاب تهذیب الکمال للحافظ المزی ت 742ھ))تناول البحث الجهود الکبیرة والمتمیزة التی قام بها د. بشار عواد معروف فی تحقیقه لکتاب تهذیب الکمال فی أسماء الرجال للحافظ المزی تلک الجهود التی تمثلت فی إخراج الکتب فی خمسة وثلاثین مجلد أمضى د بشار فی تحقیقه اثنی عشر سنه، وتمثلت أیضا فی المخطوطات الکثیرة التی اعتمد علیها المحقق وکذلک تعقبات المحقق على الحافظ المزی وعلى غیره من العلماء التی تعطی القاری فکرة عن علو کعب د. بشار فی تحقیق المخطوطات وبراعته فی إخراج کتب التراث المهمة فی أحسن صوره وأبهى حله.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_80013_06bab4b423c2fd8679da8f5789378a08.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602843.220131101أسباب تغیّر الحکم الشرعی بالنظر إلى الواقعأسباب تغیّر الحکم الشرعی بالنظر إلى الواقع17225180015ENJournal Article20131201Reasons for changing the Religious Rules According to the Fundamentalists <br /> The thesis consists of an introduction and two chapters and a conclusion. The introduction implies the value of the study, reason for choosing it and the previous studies with the difficulties, methodology and the procedure. The first chapter deals with the reasons of altering the rules according to the situation. It includes two parts: the first includes the reasons and prohibitions and the conditions. It consists of three requirements. The first one is associated with the reason, the problem and prohibition. The second one deals with the condition and the quality whereas the third one studies the interference of the person in charge. The second part includes: the circumstances and includes for requirements; the first is concerned with the place, the second with the time, the third deals with the necessity whereas the fourth deals with the custom and habits. <br /> Chapter two includes the reasons behind changing the rules as far as the mature is concerned. It includes two sections. The first includes the situation of mature. There are three requirements accordingly: the first requirement deals with the adaptability and the defects, the second includes the intention while the third deals with the commencement of the action. <br /> The second part includes five requirements according to the actions of the mature: the first is concerned with the privileges, the second determination and license, the third: the part and the whole and the fourth with the consequence and the fifth with the suspicion. <br /> The conclusion includes the most outstanding results. They are: <br /> 1. All the rules are characterized by rigidity and the ultimate goal is to apply the original rule and the one which is suitable for the occasion of the incident. <br /> 2. The applied judgment the normative character in religion. <br /> 3. The rule should take into consideration the case, the condition the excuse and the obstacle. <br /> 4. The interference of the person in charge. It implements the privileges and the religious policy. <br /> 5. Changing of circumstances means the changing of time, place, habit as well as other factors. For these reasons our scientists have recommended people to be acquainted with the situation, the one who is asking for the legal opinions and the circumstances of his country in order to avoid narrow legal opinions. <br /> 6. Necessity and the need are the fundamental factors which are affecting the rule.1.تتصف جمیع الأحکام بالثبات، ولکن الحاصل أنَّ للواقعة الواحدة حکمین أو أکثر بسبب اختلاف القرائن والأحوال، فیکون التغیر فی رفع تطبیق حکم لا رفع الحکم الأصلی وتطبیق الحکم الذی یلائم الظرف الخاص للواقع. 2.یراعی الاجتهـاد التطبیقی المعیاریة الشخصیة فی التشریع، ویحاول أن یحقق الغایة التی من أجلهـا شُرع الحکم، ودوره تنزیل أحکام الشریعة على الواقع بکل مؤثراته، فیضمن أن یکون المآل فی التطبیق موافقا لمقاصد الشارع، فیعالج مشکلات الواقع الإنسانی ومستجداته، فله أهمیة کبیرة یُزاد على ذلک کون موضوعه أُصولیاً فقهیاً فی تطبیق ما یحقق مقاصد الشریعة. 3.یتجاذب الحکمَ کلٌّ من السبب، والشرط، والعذر، والمانع، وتحدد قوة السبب وثبات العلة وجود الحکم واستمراره ما لم یطرأ المانع أو العذر، فیؤول الحکم إلى السقوط أو التخفیف أو النقل إلى البدل أو الثبات، فأوصی بالتیسیر على أصحاب الأعذار فی ما یعرض من الحوادث. 4.یکون تدخل السُّلطان (ولی الأمر) فی تغیُّر الحکم على ناحیتین، المصالح المرسلة والسّیاسة الشرعیة، وقد تدخل الأولى فی الثانیة ضمنا، وتصرفاته نافذة على الرعیة إذا کانت تبنى على تحقیق المصلحة للجماعة، فیکون وعمّاله وکلاء فی إقامة المصالح العامة، مثل إقامة العدل، وضبط الأمن ودرء الفساد، ونشر العلم، وغیر ذلک. 5.لا تقتصر تغیّرات الظروف فی الزّمان والمکان على فساد الأخلاق أو تغیر العرف، ولکن على خصوصیات واقعیة تشتمل علیهـا، فأو صى علماؤنا من یفتی بالاطلاع على واقع المستفتی وظروف بلده، وألا تکون فتواهم حبیسة واقعهم فقط. 6.تکاد تکون الضرورة والمصلحة العاملَین الأساسیَین فی تأثیر أغلب الأسباب المذکورة فی الرسالة، ومجال تأثیرهما ثابت فی تحقیق مقاصد الشرع التی تدور بین درء المفاسد وجلب المصالح، فأوصی بمراعاة عدم دفع الضرر بضرر آخر، لأن ذلک یخالف تحقیق تلک المقاصد.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_80015_93d27967a3ad2c300702f0606cce55c3.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602843.220131101الآراء التی انفرد الإمام الغزالی بذکرها عن الشافعیة دراسة فقهیة (کتاب العبادات والجنائز)الآراء التی انفرد الإمام الغزالی بذکرها عن الشافعیة دراسة فقهیة (کتاب العبادات والجنائز)25230180017ENJournal Article201312011. Dealt with the issues that himself Imam Ghazali Bzla of the when Shaafa' is and these issues, including himself, including what I choose forward. <br /> 2. There are matters himself Imam Ghazali it did not say the other as stated in the question is tinja from the wind and the issue of raising the hands in the opening takbeer use the line jacket is praying and prayer on the back of an animal and loyalty between the words light and fasting on age and over Bmoaqat wants to enter campus to the need of non-ascetic and time to charity-fitr and wearing a ring, bracelet and ring of silver for men and other issues mentioned over. <br /> 3. And other matters himself forward chosen such if Alanaouan suspected wudoo one of them diligent was chosen contrary to<br /> 4. Including issues himself Petrjihaa such as running water if his uncleanness and expense of processing the wife if she died and wash with the womb of Muharram when the presence of women did not say in the order as the Shaafa'is All of these issues over the mentioned himself forward saying or himself Petrjahaha or himself selected and these issues are related worship and funerals.1.تناول البحث المسائل التی أنفرد الإمام الغزالی بذکرها عند الشافعیة وهذه المسائل منها ما انفرد بها ومنها ما اختارها الإمام. 2.هناک من المسائل انفرد الإمام الغزالی بها ولم یقل بها غیره کما ورد فی مسألة الاستنجاء من الریح ومسألة رفع الیدین فی تکبیرة الإحرام واستخدام الخط سترة للمصلی والصلاة على ظهر الدابة والموالاة بین کلمات الفاتحة وصوم یوم الدهر ومن مرَّ بمواقیت یرید دخول الحرم لحاجة غیر النسک ووقت أخراج صدقة الفطر ولبس الخاتم والسوار والطوق من الفضة للرجال وغیرها من المسائل التی مرَّ ذکرها. 3.ومسائل أخرى انفرد الإمام باختیارها مثل إذا اشتبه الإناءان فتوضأ بأحدهما اجتهادا فکان اختیاره مخالفاً للشافعیة. 4.ومنها مسائل أنفرد بترجیحها مثل الماء الجاری إذا أصابته نجاسة ونفقة تجهیز الزوجة إذا ماتت وغسل ذات رحم محرم عند وجود النساء ولم یقل بالترتیب کما عند الشافعیة وکل هذه المسائل التی مرَ ذکرها أنفرد الإمام بالقول بها أو أنفرد بترجیحها أو أنفرد باختیارها وهذه المسائل ما تتعلق بالعبادات والجنائز.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_80017_c3225265c6c68beeeab0ad5114798dce.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602843.220131101آراء أبی بکر محمد بن الفضل البخاری الحنفی فی الشروط التی تتقدم الصلاة (دراسة فقهیة مقارنة)آراء أبی بکر محمد بن الفضل البخاری الحنفی فی الشروط التی تتقدم الصلاة (دراسة فقهیة مقارنة)30232580018ENJournal Article20131201To conclude this research, thanks are to Almighty Allah for assisting me in the completion of this thesis.<br /> I hereby mention the most important results arrived at throughout my research. They are:<br /> 1- A slight disclosure of the loin of the woman unintentionally does not spoil the prayer.<br /> 2- The knee and the navel are not parts of the loin.<br /> 3- If the naked finds a drape during the prayer, the prayer will not be correct. He should renew it.أحمد الله جل جلاه وتقدست أسماؤه, وهو سبحانه أهل للثناء والحمد على إعانته إیای فی إکمال هذا الرسالة. وفی هذه البحث سأذکر أهم النتائج التی توصلت إلیها من خلال بحثی وهی: 1.أن انکشاف یسیر العورة من المرأة عفو ولا یمنع صحت الصلاة. 2.أن الرکبة والسرة لیستا من العورة. 3.أن العریان إذا وجد السترة فی أثناء الصلاة أن صلاته تفسد وعلیه أن یستأنفها من جدید.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_80018_130a6eb49fdb622a4e655a78bf6df2f7.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602843.220131101المصادرة وتطبیقاتها بین الشریعة والقانونالمصادرة وتطبیقاتها بین الشریعة والقانون32639580019ENJournal Article20131201The most important outcomes of the present paper are;<br /> 1. Confiscation is a word derived from the verb "Sadar" on the meter "Faal" to mean insistence and dispute according to some linguists, for others, it means that the state confiscates fortune and belongings as a penalty for the owner (as in Al-Mujma Al-Wasseett). It has been defined as a terminology with many definitions so that the reader can choose among them as he might disagree with the researcher and choose another definition. <br /> 2. Confiscation has other connotations such as fine which is closely related to confiscation as both of them mean to take fortune as a penalty for its owner. <br /> 3. The fortunes of someone in charge which were taken without any justifiable reason should be obeyed on condition that this obedience is not violating any holy book or tradition. <br /> 4. Transgression of the government borders because they are common possession. We have previously mentioned the ideas of the well-knowledge people and their proof in their affair. It is not allowed to take fine from the violators at the traffic direction. <br /> 5. The possibility of confiscating the fortunes which are contrary to the Islamic Code especially those which do much harm to the society on condition that their confiscation should not occupy all his transferable and non-transferable fortunes so as to leave children and women without any lodging. <br /> 6. It is possible to damage the cheated goods. Some other jurists say that it is possible to give alms to the poor from it.الحمد لله الذی بنعمته تتم الصالحات، والمنة على أن وفقنی إلى إتمام هذا البحث فی (المصادرة وتطبیقاتها دراسة مقارنة بین الشریعة والقانون) والتی أرجو أن یخرج بصورة مشرفة ومفیدة، لمن یطلع علیه، فإن کان کذلک فما ذلک إلا بعون الله وتوفیقه، وإن لم یکن فحسبی أننی بذلت غایة جهدی فی جمع شتات الموضوع وعرضه بطریقة علمیة، مما عاد علی بفوائد کثیرة. ویمکن إیجاز أهم النتائج فیما یلی: 1.المصادرة مشتقة من الفعل صدر على وزن فعل وهی تعنی المنازعة والإلحاح عند بعض أهل اللغة وعند بعضهم تعنی مصادرة الدولة للأموال عقوبة لمالکها کما فی المعجم الوسیط. أما اصطلاحا کذلک عرفتها بعدة تعاریف لیتسنى للقارئ الاختیار فی تعریفها، لأنه قد یخالف ما رآه الباحث فیختار تعریفا آخر. 2.للمصادرة ألفاظ ذات صلة ومنها الغرامة ولها صلة وثیقة من حیث کلا منهما اخذ الأموال عقوبة على مالکها. وقد قال بشرعیتها أکثر الفقهاء حیث شاطر عمر بن الخطاب أموال عماله المختلسین ومشاطرة أموال ما نعی الزکاة. وهذا یدل على جواز المصادرة. 3.أموال ولاة الأمور التی أخذت بغیر حق، کما لابد من طاعتهم بشرط أن لا تخالف هذه الطاعة کتاب ولا سنة. 4.التجاوز على حدود البلدیات لا یجوز لأنه ملک الجمیع وقد بینا فی ذلک أقوال أهل العلم وأدلتهم کما انه یجوز اخذ الغرامة من المخالفین لاتجاه السیر. 5.جواز مصادرة الأموال المخالفة لحدود الشرع والتی فیها ضرر کبیر على المجتمع بشرط أن لا تکون هذه المصادرة تنال جمیع أمواله المنقولة وغیر المنقولة ویبقى الأطفال والنساء یفترشون الطرق بلا أکل ومأوى. 6.یجوز إتلاف البضائع المغشوشة, ویرى بعض الفقهاء جواز التصدق بها على صاحبها. وفی نهایة هذه الخاتمة أسأل الله سبحانه وتعالى أن یجد فیه من یطلع علیه الفائدة انه على ذلک فدیر وبالإجابة جدیر وصلی اللهم عل سیدن محمد وعلى آله وصحبه أجمعین.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_80019_e8d78685d73fc182373f737a6781f634.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602843.220131101الآثار الشرعیة المترتبة على حکم الولاة الجور فی الفقه الإسلامیالآثار الشرعیة المترتبة على حکم الولاة الجور فی الفقه الإسلامی39643580021ENJournal Article20131201All thanks to almighty Allah and his blessings is upon the soul of our prophet Mohammad and then:<br /> The rulers of countries who rule the Islamic world are different from each other, there are the just and the unjust, there are despotic. There is a responsibility allocated to those rulers and dangerous judgments that might destroy the country they govern.<br /> The subject of the present paper is (the legislative responsibilities allocated on the unjust rulers in the Islamic jurisprudence. all issues are discussed and I stated that the ruler to be unjust has certain duties on him and should have some characteristics that that may hurt Islam so he should not be obeyed and chosen to be a ruler. if he did harm to his people this would not stop the people from reviewing things and checking his suitability as he is the ruler of the country. Muslims have the option of disobeying him concerning orders of leaving the rituals and. this injustice, if went on and the blood was shed and Islamic duties were stopped, then Muslims showed show the tyranny of this judge in a peaceful way and ask him to leave the rule if he kept his tyranny running and then stand against him by interrupting the works and if he kept on his deeds then the people has the right to defend themselves considering the damages caused on both parts.ملخص البحثالحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام على سیدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعین... وبعد:فإن حکام الدول الذین یحکمون العالم الإسلامی متباینون فیما بینهم فمنهم العدول ومنهم مستوروا الحال، ومنهم الجور، ولما یترتب على الولاة الجور من أحکام خطیرة قد تعصف بالبلاد التی یحکمونها بأسرها، کان موضوع بحثی (الآثار الشرعیة المترتبة على حکم الولاة الجور فی الفقه الإسلامی) فصلت المسائل فیه وبینت أن الحاکم لکی یکون جائرا تترتب علیه الأحکام لابد أن یتصف بصفات کبیرة وعامة تضر بالإسلام والمسلمین؛ لذلک فإنه لا یجوز مبایعته على الحکم لأن ذلک یعنی المبایعة على الظلم، وإن جار على العباد بعد الحکم أو حصل علیه بالقوة فإن ذلک لا یعنی عدم جواز مراجعته لمصلحة المسلمین عامة والتعامل مع الواقع کونه یملک سلطان البلاد، وللمسلم عدم الاستجابة لأوامره التی تقضی بترک العبادات قدر المستطاع، حتى ولو اضطر الحاج لأداء المال إلیه لأداء فرضه باستحقاق، إلا أن هذا الجور إذا استمر وزاد إلى سفک الدماء وانتهاک الأعراض وشعائر الإسلام فلابد للمسلمین أن یبینوا للحاکم ظلمه بالطرق السلمیة، ویطالبونه بترک الحکم، إن استمر بجبروته، ثم مقاطعته بالإضراب عن العمل تحت سلطانه، فإذا استمر بطش الحاکم بشعبه وتجاوزه على حدود الله، کان من حق أفراد الشعب أن یدافعوا عن أنفسهم بالقوة التی یمتلکونها مع الأخذ بنظر الاعتبار مقدار الضرر المترتب جراء ذلک من الحاکم الجائر.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_80021_c12b4eec7059afad1918eff025758b14.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602843.220131101المعاملات المالیة المتعلقة بالحج فی الفقه الإسلامیالمعاملات المالیة المتعلقة بالحج فی الفقه الإسلامی43649680023ENJournal Article20131201Pilgrimage is the fifth pillar of Islam. It was imposed by Almighty Allah on those who are capable from the point of view of money, hygiene and the ability to do it. Since pilgrimage is a worship which consists of finance and body and it is bound by both, my research is entitled Financial Transactions Related to Pilgrimage in the Islamic Code. After examining the books of the four Imams I have found out that jurisprudence problems are related to financial transactions. I want to gather them in one unified research and study them scientifically. The most outstanding ones are: <br /> 1. The effect of religion on pilgrimage. 2. Selling the domicile or buying it. 3. The obligation of pilgrimage for the ones who are in need of marriage. 4. Selling the goods for the sake of pilgrimage. 5. Selling the books for the sake of pilgrimage. 6. Granting money for the sake of pilgrimage. 7. Loan. 8. Trade. 9. Fees related to pilgrimage. 10. Pilgrimage with confiscated or unlawful money. 11. The rule of paying in deposit.إن الحج هو الرکن الخامس من أرکان الإسلام، فرضه الله تعالى على المستطیع، الذی یملک المال والصحة والقدرة على أدائه، ولما کان الحج من العبادات المرکبة من المال والبدن، وأن التعبد به لا یتوصل إلیه غالبا إلا بأعمال البدن وإنفاق المال لأجله، لذا ارتأیت أن یکون عنوان بحثی (المعاملات المالیة المتعلقة بالحج فی الفقه الإسلامی)، وعند البحث والنظر فی کتب فقهاء الأئمة الأربعة وجدت أن هناک مسائل فقهیة تتعلق بالمعاملات المالیة فی الحج فأحببت أن أجمع شتاتها فی بحث، ومن ثم دراستها دراسة علمیة، ومن أهم تلک المعاملات المالیة التی تمت دراستها ما یلی: (1- أثر الدین فی وجوب الحج، 2- بیع المسکن للحج أو شراؤه وتقدیمه على الحج، 3- وجوب الحج لمحتاج النکاح، 4- بیع البضاعة للحج، 5- بیع الکتب للحج، 6-هبة الإنسان مالا لآخر للحج، 7- الاقتراض للحج، 8- التجارة فی الحج، 9- الإجارة على الحج، 10- الحج بمال حرام أو مغصوب، 11- حکم دفع الرَّصَدی بالمال للحج).https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_80023_2a62662033ed89a1bfb20b8c797b014e.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602843.220131101کتاب الإکراه من کتاب مُعِیْنِ الْمُفْتِی عَلَى جَوَابِ الْمُسْتَفْتِی تألیفُ الإمامِ شمسِ الدِّینِ محمدِ بنِ عبدِ اللهِ بن أحمدَ بن محمدٍ الخطیب التمرتاشیّ الغَزِّیّ الحنفیّ المتوفى سنة 1004هـ - دراسة وتحقیق -کتاب الإکراه من کتاب مُعِیْنِ الْمُفْتِی عَلَى جَوَابِ الْمُسْتَفْتِی تألیفُ الإمامِ شمسِ الدِّینِ محمدِ بنِ عبدِ اللهِ بن أحمدَ بن محمدٍ الخطیب التمرتاشیّ الغَزِّیّ الحنفیّ المتوفى سنة 1004هـ - دراسة وتحقیق -49755380026ENJournal Article201312011. Coercion is a state for which the legislator has put special rules against which the coerced becomes entitled as a result of coercion. Thus, the legislator has removed injustice, and ratified much of his behavior as a kind of mitigation and mercy. <br /> 2. The Islamic Code has guaranteed for the Muslim the freedom of expression and action. Therefore, it has made satisfaction the base for his behavior. Hence, there should not be coercion or obligation even in faith and/or doctrine. <br /> 3. The author was not restricted to mere citation instead of presenting his viewpoints in any issue. He usually used to object while speaking saying "I said that the most correct is so and so". <br /> 4. Attributing the Book to its author is sound, correct and undoubtful. <br /> 5. The author has collected whatever the Muslim opinion giver needs. <br /> 6. He arranged the book according to the well-known jurisprudence sections so as any researcher can easily find the issue he is searching for. <br /> 7. There was no mention of Quranic verses or Prophet Traditions in the Book. <br /> 8. Coercion is an action a human being forcibly does without approval. Imam Tamartashi argues that coercion does not excludes the eligibility of the coerced nor does it remove abiding by Islamic rules as it is restricted by mentality, maturity and liability and the coerced is undergoing a test which meets orders of worshipping. <br /> 9. Coercion is of two types; that which is achieved without satisfaction, and it comes in the form of detention or beating and that which violates freedom of choice such as threatening by killing or cutting the organ. <br /> 10. The author mentions many issues in the Book of Coercion that pertain to faith, atheism, marriage, divorce, selling, to set free, preemption, coercion to kill, adultery or drinking wine…. etc.1-الإکراه حالة وضع الشارع لها أحکاما خاصة لما یتعرض له المستکره بسبب الإکراه فرفع عنه الإثم، وأبطل حکم کثیر من تصرفاته تخفیفا ورحمة به. 2-الشریعة الإسلامیة کفلت للمکلف حریة الاختیار فی أقواله وأفعاله، ولهذا جعلت الرضا أساسا لتصرفاته، فلا قسر ولا إجبار حتى فی العقیدة والإیمان. 3-کان المؤلف لا یکتفی بالنقل المحض المجرد عن إبداء رأیه فی المسالة، فانه کثیرا ما یعترض أثناء الکلام بالقول: قلت الأصح کذا أو قلت کذا وکذا. 4-نسبة الکتاب إلى المؤلف صحیحة سلیمة لا یعتریها الشک. 5-جمع المؤلف فیه أهم ما یحتاجه المفتی من مسائل تمس الحاجة إلیها. 6-جعله مرتبا على الأبواب الفقهیة المعروفة فیستطیع الباحث عن مسالة ما أن یجدها فی بابها المعنی بها من غیر عناء. 7-لم یرد فی کتاب الإکراه من معین المفتی شیء من الآیات القرآنیة أو الأحادیث الشریفة. 8-الإکراه فعل یفعله الإنسان بغیره فیزول به الرضا، وصرح الإمام التمرتاشی بان الإکراه لا یزیل أهلیة المکره، ولا یسقط عنه خطاب التکلیف، لأنه بالذمة والعقل والبلوغ، ولأن المکره مبتلى، والابتلاء یحقق الخطاب. 9-الإکراه نوعان: فمنه ما یفوت به الرضا، وهذا یکون بالحبس أو الضرب، ومنه ما یکون مفسدا للاختیار ومن صوره التهدید بالقتل أو قطع العضو. 10-ذکر المؤلف مسائل عدیدة فی کتاب الإکراه تتعلق بالإیمان والکفر، والنکاح والطلاق والعتق، والبیع، والشفعة، والإکراه على القتل أو الزنا أو شرب الخمر.. وغیرها من المسائل.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_80026_8f35194d1f0df2c172ac149f695fda0c.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602843.220131101أسلوب الرفق فی دعوة إبراهیم (علیه السلام) لأبیهأسلوب الرفق فی دعوة إبراهیم (علیه السلام) لأبیه55459180027ENJournal Article20131201The Kind Attitude of Abraham (PBUH) towards His Father<br /> Dr. HussainAbidAwad Al-Delaimi<br /> Al-ImamIl –Adham University College- Anbar<br /> The Holy Quran has surveyed certain prophets and exposed to us certain samples of their stories and careers and also their attitude towards their people and the approach they followed and what it ends with the destruction of the unbelievers.<br /> Among those prophets mentioned the Holy Quran and whose attitude towards their nations is prophet Abraham (PBUH).It clear from reciting the Quranic verses the method of calling his father, his people and the king who lived during his era. What is important in this research is his invocation of his father and the methods taken during such an invocation. I have concentrated on the style (kindness) in his invocation to his father where this style becomes a well tradition to the coming generations.<br /> The research included two parts: the first is specified for the definition of the research. It includes four requirements. In the first requirement I concentrated on the definition of the style, in the second the definition of kindness, in the third the definition of invocation while the fourth one is specified for the definition of Abraham (PBUH).<br /> The second part surveys the style of kindness in Abraham s (PBUH) in his invocation to his people. It includes an introduction and two requirements. The first requirement is to pin point the features of kindness. It includes five branches; the first is Abraham s well-mannered towards his unbeliever father, the second branch is depending upon the tangible proofs, the third is the effect of knowledge in the Abraham s (PBUH) invocation to Allah. The fourth one includes the fallacy of the worshipped idol and the fifth implements that reason behind torture is the denial of belief. In the second requirement I talked about Abraham s (PBUH) invocation towards his relatives whereas in the second I pointed out that kindness does not mean flattery. The third requirement includes that there is neither invocation nor any amendment without knowledge. The fourth includes that denial and threat are the ways of resisting. The fifth requirement deals with fore bearance. In the sixth requirement relation does not mean guidance. In the seventh kindness is a tradition of invocation.تحدث القرآن الکریم عن بعض الأنبیاء والمرسلین، وعرض لنا نماذج من قصصهم وسیر حیاتهم، ومواقفهم مع أقوامهم، وطریقة دعوتهم لهم، وما جرى بینهم وبین أولئک الأقوام، وما انتهى إلیه الأمر من إهلاکِ الله تبارک وتعالى للکافرین، ونصرتهِ للنبیین والمرسلین، ومن تبعهم من المؤمنین.وکان من بین أولئک الأنبیاء والمرسلین الذین فصّل القرآن الکریم منهجهم الدعوی، ومواقفهم مع أقوامهم هو سیدنا (إبراهیم علیه السلام) الذی یلحظ من یقرأ الآیات القرآنیة طریقة دعوته لأبیه، وطریقته فی دعوة قومه، وطریقته فی دعوة الملک الذی عاش فی زمنه، وما صاحب کل تلک المواقف من تداعیات متنوعة. وما یهمنی فی هذا البحث هو (دعوة إبراهیم علیه السلام لأبیه)، وما اتخذه من أسالیب فی تلک الدعوة. وقد أحببت الترکیز على الأسلوب المهم بین تلک الأسالیب وهو (أسلوب الرفق) فی دعوة إبراهیم لأبیه الکافر، الذی صار استخدام هذا الأسلوب سُنّة حسنة لکل من أتى بعد إبراهیم علیه السلام من الدعاة والمصلحین. وقد اشتمل بحثی المتواضع على مبحثین، خصصت المبحث الأول للتعریف بمصطلحات البحث، واحتوى على أربعة مطالب، رکزت فی المطلب الأول على تعریف الأسلوب لغة واصطلاحاً، وفی المطلب الثانی على تعریف الرفق لغة واصطلاحاً، وفی المطلب الثالث على تعریف الدعوة لغة واصطلاحاً، وأما المطلب الرابع فخصصته للتعریف بسیدنا إبراهیم علیه السلام. أما المبحث الثانی فقد تحدثت فیه عن أسلوب الرفق فی دعوة سیدنا إبراهیم (علیه السلام)، واحتوى على تمهید، ومطلبین، خصصت المطلب الأول لبیان معالم الرفق فی دعوة إبراهیم علیه السلام وفیه خمسة فروع: الفرع الأول: تأدب إبراهیم علیه السلام مع أبیه الکافر، والفرع الثانی: الاعتماد على الحجج الملموسة، والفرع الثالث: أثـر العلم فی الدعوة إلى الله، والفرع الرابع: بیـان زیف المعبود الباطل، والفرع الخامس: إنکار دعوة الإیمان سببٌ للعذاب. وأما المطلب الثانی فقد تحدثت فیه عن: المستفاد من دعوة إبراهیم علیه السلام لأبیه للدعوة والدعاة.. واشتمل على سبعة فروع، الفرع الأول: الأقارب أولى بالدعوة من غیرهم، والفرع الثانی: اللطف والرفق لا یعنی المداهنة، والفرع الثالث: لا دعـوة ولا إصـلاح بلا علم ومعرفة، والفرع الرابع: الإنکار والتهدید سبیل المعاندین، والفرع الخامس: الحلم.. ومقابلة الإساءة بالإحسـان، والفرع السادس: القرابة لا تعنی الهدایة بالضرورة، والفرع السابع: الرفق سنة دعویة متواترة.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_80027_bf49df35fb6360d9aea85266241dbf50.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602843.220131101القضاء فی عصر الخلفاء الراشدین شریح القاضی وتاریخه القضائی أنموذجاالقضاء فی عصر الخلفاء الراشدین شریح القاضی وتاریخه القضائی أنموذجا59261780028ENJournal Article20131201Through our study of this research (Judge Shurayh and the judicial history) we came to the following conclusions: <br /> 1. The judge in the fortress not inform him of the hands of the right nor successor Sultan unfairly attributed to the Book of Allah and the Sunnah of His and marker conscience and religion and Oazaah his faith and conviction, not judges are obliged to obey the Caliph if it is proved that it is contrary to the evidence. <br /> 2. The judiciary is not independent and fair only be a caliph or the highest authority in the state fair and is subject to justice is also subject any member of the parish and brought before the courts to achieve social justice and a good example to appear Omar ibn al-Khattab and Ali ibnAbiTalib (may Allah be pleased with them) before the judge Shurayh and spent on them following the example of the Messenger ) while felt بدنو for him deeds to be meet Allaah with hisof Allah ( and not for One a dark be upon summoned his cousin credited with and ordered him to combines to him people and came out leaning on credited with he was sick, blindfolded the head Atoek also Atoek, two men Fjels on the pulpit and Hamad Al of God and praised him He said you are flogged him at noon it back Felictkd him and insulted him an offer this accidental Felictkd him though I love to take right from me or Ahlna him even threw God and I'm a good self-man stood up and said, 'O Messenger of Allah, you've got three dirhams said Take my preferred and the Another man said O Messenger of God, you've got three dirhams Glltha the in the way of Allah has said Glltha said you desperately need to take it with him said you preferred. <br /> 3. The religious faith when the judge is of great importance in achieving social justice. <br /> 4. The achievement of social justice requires that the judge The money, according to Omar wrote to some of his workers only Tstqdan The money, according to the The money to unwilling people and money The blue-chip do not fear the consequences among the people. <br /> 5. Be the judge of sufficient intelligence, for example, when tested Omar ibn al-Khattab (may Allah be pleased with him) the judge Shurayh the feud between him and the man Sawmh on a horse Ftab Persians said to him Shurayh Take O faithful what I bought or restitution also took فأعجبه it and sent the judge to Kufa. <br /> 6. Provisions of the judicial Shurayh have a big impact in enriching the Arab Islamic civilization in relation to personal status and the provisions of the Civil Transactions with its provisions was to eliminate the impact of the judges who came after him and his jurisprudence evidence of the authenticity of our civilization.1.إن القاضی فی حصن حصین لا تبلغه ید خلیفة حق ولا سلطان جائر ومرجعه کتاب الله وسنة نبیه ورقیبه ضمیره ودینه ووازعه إیمانه ویقینه, ولم یکن القضاة ملزمین بطاعة الخلیفة إذا ثبت أنه مخالف للدلیل. 2.إن القضاء لا یکون مستقلاً وعادلاً إلا أن یکون الخلیفة أو أعلى سلطة فی الدولة عادلاً ویخضع للعدالة کما یخضع أی فرد من أفراد الرعیة ویمثل أمام القضاء لتحقیق العدالة الاجتماعیة وخیر مثال على ذلک مثول الخلیفتین عمر بن الخطاب وعلی بن أبی طالب أمام القاضی شریح وقضى علیهما تأسیاً برسول الله حین أحسّ بدنو أجله فأحبّ أن یلقى الله ولیس لأحدِ مظلمة علیه فاستدعى ابن عمه الفضل وأمره أن یجمع له الناس وخرج متکئاً على الفضل، وهو مریض معصوب الرأس یتوعک کما یتوعک رجلان، فجلس على المنبر وحمد الله وأثنى علیه، وقال: من کنت جلدت له ظهراً فهذا ظهری فلیستقد منه، ومن شتمت له عرضاً فهذا عرضی فلیستقد منه، وإن أحبکم إلی من أخذ حقه منی أو أحلنی منه حتى ألقى الله وأنا طیب النفس، فقام رجلٌ وقال" یا رسول الله إنّ لک عندی ثلاثة دراهم، قال: خذها یا فضل، وقام رجلٌ آخر وقال: یا رسول الله إن لک عندی ثلاثة دراهم غللتها فی سبیل الله، قال: ولم غللتها؟ قال: کنت بحاجة ماسة إلیها، قال: خذها منه یا فضل. 3.إن الوازع الدینی عند القاضی له أهمیة کبیرة فی تحقیق العدالة الاجتماعیة. 4.إن تحقیق العدالة الاجتماعیة یتطلب أن یکون القاضی ذا مال وحسب فقد کتب عمر إلى بعض عماله: لا تستقضین إلا ذا مال وحسب، فإن ذا المال لا یرغب فی أموال الناس، وان ذا الحسب لا یخشى العواقب بین الناس. 5.أن یکون القاضی على قدر کاف من الذکاء ومثال ذلک عندما اختبر عمر بن الخطاب القاضی شریح على خصومة بینه وبین رجل ساومه على فرس فعطب الفرس، فقال له شریح: خذ یا أمیر المؤمنین ما ابتعت أو رد کما أخذت، فأعجبه ذلک وأرسله قاضیا إلى الکوفة. 6.أحکام شریح القضائیة لها أثر کبیر فی إغناء الحضارة العربیة الإسلامیة بما یتعلق بالأحوال الشخصیة وأحکام المعاملات المدنیة، وکان لإحکامه فی القضاء تأثیر على القضاة الذین أتوا من بعده وما قدمه من اجتهادات دلیلا على أصالة حضارتنا.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_80028_a0ef89c5a0b458b4ca2791852d4dcb02.pdf