University of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811320200901The representation of the governance of the revelation between the reading and the decreeالتَّأثیل لحاکمیّة التّنزیل بین المقروء والمرسوم14017082810.34278/aujis.2020.170828ENWalla A. EL-BaradeiJournal Article20220206This research is concerned with the rooting of the drawn and the readable of the Holy Quran, tracing and extrapolating the ruling for each, and the relationship to the validity of reading. The research problem lies in finding the relationship between the drawn and the readable, as compatibility between reading and drawing is a condition for the authenticity of the Holy Quran. And determining what is read and what has not been read. The research aims to introduce the Mushaf of Othman bin Affan – may God be pleased with him – and the reason for naming and writing it, and the goal of uniting Muslims over his Mushaf, and its effect on narrating and receiving, clarifying reading according to Sunnah and the need to be accepted, and it's the scale and the standard of compatibility between readable and drawing, clarifying the effect of the drawn on the readable and the connection in between. The research also aims to clarify the effect of the method followed in drawing the Mushaf Othmani in controlling multiple narrations of readings, so it was decided that not everything is permissible to draw, permissible to be read.یعنى هذا البحث بالتأصیل لمسألة المقروء والمرسوم من القرآن الکریم، تتبعاً واستقراءً لحاکمیّة کلٍّ منهما، وعلاقة ذلک بصحّة القراءة، وتکمن مشکلة البحث فی إیجاد العلاقة بین المقروء والمرسوم؛ إذ أنَّ موافقة القراءة لرسم المصحف هی أحد شروط صحة القراءة للقرآن الکریم وقراءاته، وتحدید ما یُقرَأ ومالم یُقرَأ منه، ویهدف البحث إلى التعریف بمصحف عثمان رضی الله عنه وسبب تسمیته وکتابته، والهدف من توحید المسلمین على مصحفه، وأثر ذلک الجمع فی الروایة والتلقّی وتوضیح سُنّیة القراءة ولُزوم قَبولها، وأنّها هی المقیاس والضابط فی حاکمیة المقروء والمرسوم، مع تبیین أثرِ المرسوم على المقروء وارتباطه به. کما یهدف البحث إلى إیضاح أثر المنهج المتّبع فی رسم المصاحف العثمانیة فی ضبط تعدُّد روایات القراءات، فتقرّر من خلاله أنه ما کلٌّ ما جاز رسمه فی القرآن الکریم جازت القراءة به.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170828_778edcbae4b928a297221d513e865b5d.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811320200901The word (His hadith should be written down and not quoted) according to Abu Hatim Al-Razi (277 AH) Critical studyلفظة (یُکتَب حدیثه ولا یُحتجُّ به) عند أبی حاتم الرازی (277هـ) دراسة نقدیة417217082910.34278/aujis.2020.170829ENManal N. AhmadAli. M. MuhaidiJournal Article20220206Hafiz Imam Abu Hatem Muhammad bin Idris al-Razi (277 AH) is one of the flags of the Islamic nation and of the elders of modern scholars. He is also the imam of the Al-Jarh and the amendment and criticism that has varied books included interpretation and jurisprudence and asceticism and the layers of subordinates and others which have been isolated by some words in the Al-Jarh amendment, including saying (write his speech and protested) ). The word (writes his speech) with the word (not protested) lead to a single meaning which is that the narrator writes his testimony in the evidence and follow-up and to protest if the individual and the last of our prayers that praise to God, the Lord of workers.یعد الحافظ الإمام أبو حاتم محمد بن إدریس الرازی (277هـ) أحد أعلام الأمة الإسلامیة, ومن شیوخ المحدثین, ومن أئمة الجرح والتعدیل والنقد , وقد تنوَّعت کتبه فشملت التفسیر والفقه والزهد وطبقات التابعین وغیر ذلک, وقد انفرد ببعض الالفاظ فی الجرح التعدیل, ومنها قوله : (یکتب حدیثه ولا یحتج به), وإن لفظة (یکتب حدیثه) مع لفظة (لا یحتج به) یؤدیان إلى مدلول واحد, وهو أن الراوی یکتب حدیثه فی الشواهد والمتابعات, ولا یحتج به إذا انفرد, وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمینhttps://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170829_495270ae1f4e44e50de033f013802122.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811320200901The narrators that Ishaq bin Rahwayh described as lying and the situation in the hadith is a comparative studyالرواة الذین وصفهم إسحاق بن راهویه بالکذب والوضع فی الحدیث دراسة مقارنة7312017083010.34278/aujis.2020.170830ENMohammad M. HamdanJournal Article20220206The research aims to clarify the sayings of an imam from the imams of the hadith in the science of wound and modification, which is the keeper Isaac bin Rahwah, the Imam of Khorasan and its world, who met him the hadith, jurisprudence, conservation, honesty, piety and asceticism, and distinguish the narrators who threw them with lies and the situation in the hadith, because his views and rulings on the narrators are of great status and impact For critics after him, he is the owner of the predicate and interpretation, and the companions of Imam Ahmad and Al-Shafi’i - may God Almighty have mercy on them - as he who adopts his saying in men, then highlighting his statements and comparing them with the statements of critics shows the extent of his knowledge of the conditions of the narrators and exploring their narratives, and the number of narrators who he described as liars was seven narrators, and who he described The situation was four, and most of its rulings were consistent with the sayings of modern critics, and otherwise, I compared it to the statements of other critics, trying to weigh and combine them.یهدف البحث إلى بیان أقوال إمام من أئمة الحدیث فی علم الجرح والتعدیل وهو الحافظ إسحاق بن راهویه إمام خراسان وعالمها, الذی اجتمع له الحدیث والفقه والحفظ والصدق والورع والزهد, وتمییز الرواة الذین رماهم بالکذب والوضع فی الحدیث, لما لآرائه وأحکامه على الرواة من عظیم المنزلة والأثر للنقاد بعده, فهو صاحب المسند والتفسیر, وقرین الإمام أحمد والشافعی- رحمهما الله تعالى-, کما أنه ممن یعتمد قوله فی الرجال, فإبراز أقواله ومقارنتها بأقوال النقاد تظهر مدى معرفته لأحوال الرواة وسبر مرویاتهم, وکان عدد الرواة الذین وصفهم بالکذب سبعة رواة, والذین وصفهم بالوضع أربعة, وکانت غالبیة أحکامه موافقة لأقوال نقاد الحدیث, وما خالفها قمت بمقارنته بأقوال النقاد الأخرین محاولا الترجیح والجمع بینها.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170830_cbcf6faca6f00ca0ee87bb192abe8889.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811320200901Hadiths that the plague did not enter Medina, an objective modern studyأحادیث عدم دخول الطاعون إلى المدینة دراسة حدیثیة موضوعیة12115617083110.34278/aujis.2020.170831ENSaad S. SalehJournal Article20220206The will of God aimighty wanted the people to spread amang them at theend of the year 2019 A.D. a serious pandemic and a deadly disease that scientists called as covid – 19 and it was known to people in the name of corona and this deadly disease affected a large number of people in most countries of the world and it was Gods destiny almighty that the epidemic entered mecca and Almadina and affectad their inhabitants as it entered in other countries of the world, here aspite emerged from the enemies of Islam and its opponents and euen from some ignorawt muslims, They spread among the people througl some satellite channels or social media or on the websites of the world wide web end broadcast that the corona epidemic revealed with no doubt that some prophehic sayings which stated that the plague does not enter mecca and madina are untrue. The researcher is surprised from the sayings of these claimants and how they rushed to appeal before relying an thinking and exerting the effort to know the lie and the truth. I am surprised by people who dealt with the errors of their thinking and their hearts and the grudges of their chests. It was an illusion that they really thought and imagination they considered reality. when I saw the matter with this grauity, I took a decision to study this hadith wlich indicates that the plague does not enter Almadina by adopting modern analytical study to state what is meant by it and clarify it most clearty referring to the statements and inuestigations of religious scholars besides the opinions of contemporary doctors. Here lies the imeortance of the research which wnsists of the introduction and three sections and a conclusion. As for the introduction? I mentioned the aim of this research and its importance and the approach followed. In the first section I haue mentioned the hadiths of this topic and their narration loy their narrators. Also the study of the foundations and judgements on them are given. The second section explains ling uistically the meaning of the plague and pandemic. It also studies them idiomatically and the difference between them is giuen. concerning the third section, it concentrates on the fact that the plague his torically has not appeared in almadina from the period the prophet (peace and blessing be upon him) settled in it up to the present time in agreement with the hadith of the prophet. The most important results arriued at in this research haue been given in the conclusion. I have written this research with pure intention, so what was right is from God and what was wrong is mine since I am a human being who sins and does right things. our last prayer is that praise be to God , lord of the worlds.شاءت إرادة الله تبارک وتعالى فی العباد أن ینتشر بینهم فی نهایة عام 2019 م وباء خطیر ومرض فتاک أسماه العلماء کوفید 19 واشتهر لدى الناس باسم کورونا وکان من شأن هذا المرض الفتاک أن أصاب أعدادا غیر قلیلة من الناس فی أکثر بلدان العالم. وکان من قدر الله تعالى أن دخل الوباء الى مکة والمدینة وأصاب ساکنیها کما دخل فی بلدان العالم الأخرى وهنا ظهرت نابتة من أعداء الإسلام وخصومه بل وعن بعض جهلة المسلمین واشاعوا بین الناس من خلال بعض القنوات الفضائیة أو وسائل التواصل الاجتماعی أو على مواقع الشبکة العالمیة الإنترنیت، وأذاعوا أن وباء کورونا أظهر بما لا یقبل الشک کذب بعض الأحادیث النبویة التی نصت على أن الطاعون لا یدخل مکة والمدینة، وکنت مستغربا من صنیع هؤلاء المدعین وکیف أنهم استعجلوا الطعن قبل التمعن فی التفکیر وبذل الوسع لبیان السقیم من الصحیح بل هالنی العجب وانتابتنی الدهشة لقوم عالجوا أخطاء تفکیرهم وهوى قلوبهم واحقاد صدورهم بوهم ظنوه حقا وخیال حسبوه واقعا، ولما رأیت الامر بهذه الخطورة رأیت من الواجب علی أن اتناول الأحادیث الدالة على عدم دخول الطاعون المدینة دراسة حدیثیة موضوعیة وبیان المراد منها وتجلیتها بأوضح عبارة مستدلا على ذلک بأقوال علماء الدین المحققین ومعتمدا على آراء الأطباء المُعاصرین. وهنا تکمن أهمیة البحث. وجعلت هذا البحث بعد التوکل على الله تعالى فی مقدمة وثلاثة مطالب وخاتمة. أما المقدمة فذکرت فیها سبب البحث وأهمیته والمنهج الذی اتبعته فی البحث، وأما المطلب الأول فذکرت فیه أحادیث الباب وتخریجها وبیان رواتها ودراسة أسانیدها والحکم علیها. وأما المطلب الثانی فقد جعلته فی بیان معنى الطاعون والوباء لغة واصطلاحا وذکر الفرق بینهما، وأما المطلب الثالث: عدم ظهور الطاعون فی المدینة تاریخیا، من مبعث الرسول صلى الله علیه إلى یومنا هذا مصداقا لحدیثه علیه الصلاة والسلام ثم جاءت الخاتمة حیث بینت فیها أهم ما توصلت إلیه من نتائجhttps://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170831_5133c9899197d888fcff781a38d196df.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811320200901Arbitration jurisprudence in the Hanbali school of thoughtفقه التحکیم فی المذهب الحنبلی15720017083210.34278/aujis.2020.170832ENAbdulmajeed M. Al-SabeelJournal Article20220206This research is entitled (Jurisprudence (Fiqh) of Arbitration in Hanbali School). The researcher addressed the Judicial arbitration in the School of Imam Ahmed Ibn Hanbal (MARS). It aimed to identify the fact of arbitration in Hanbali School as well as its related juristic rulings. The researcher explained the importance of arbitration and its effect on settling disputes and reducing the burden on the formal judiciary, as well as he cited evidences on its legitimacy. Furthermore, the researcher clarified the fact of arbitration lexically and contextually, as well as the difference between Judicial and arbitration and mentioned the dispute of Hanbali School concerning cases in which arbitration is permissible, its terms and conditions to be met by the arbitrator, and the effects of arbitration. The researcher used the Inductive descriptive approach. The research concluded with the most important results and recommendations.هذا بحث عنوانه: (فقه التحکیم فی المذهب الحنبلی)، تناول فیه الباحث فقه التحکیم القضائی فی مذهب الإمام أحمد بن حنبل رحمه الله، ویهدف هذا البحث لبیان حقیقة التحکیم، والأحکام الفقهیة المتعلقة به. وقد بین الباحث أهمیة التحکیم، وأثره فی فصل الخصومات، وتخفیف العبء على القضاء الرسمی، وأورد الأدلة على مشروعیته، کما بین فیه حقیقة التحکیم لغة واصطلاحاً، والفرق بین القضاء والتحکیم، وذکر خلاف الحنابلة فیما یجوز فیه التحکیم، وشروطه، وشروط المحکَّم، والآثار المترتبة على التحکیم، وقد سار الباحث على المنهج الوصفی الاستقرائی، وختم بحثه بأهم النتائج والتوصیات.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170832_e70a7780b911aada824145e8d0a28fad.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811320200901Al-Bayhaqi's preferences in his book Al-Khilafat in the chapter on what spoils prayer, a comparative jurisprudential studyترجیحات البیهقی فی کتابه الخلافیات فی باب ما یفسد الصلاة دراسة فقهیة مقارنة20124617083310.34278/aujis.2020.170833ENSamar A. RajabAbed M. JawadJournal Article20220206This work aims at clarifying Imam Al-Bayhaqi's preponderance in his book Khilafiyat in the chapter on what spoils the prayer as a comparative jurisprudential study . I researched the jurisprudential issues differing between Imam Al-Shafi'i and Imam Abu Hanifa in the chapter on prayer spoilers and studied the issues of jurisprudence compared to seven schools of thought: the Hanafi, Shafi’i, Maliki, Hanbali, Zahiriya, Zaidi, and Imami, then I suggested the statement that he believed was correct according to the strength Guide . Then I proposed the argument that he believed the evidence was right and the issues of Imam Al-Bayhaqi in worship exceeded more than one hundred issues of the second pillar of Islam , It is the first thing a person asks on the Day of Resurrection, which is the prayer that a Muslim has to bring to bear in order for his prayer to be valid, with an explanation of his nullities and other issues that fall under the research fold.یهدف هذا البحث إلى بیان ترجیحات الإمام البیهقی فی کتابه الخلافیات فی باب ما یفسد الصلاة وقد درستها دراسة فقهیة مقارنة، إذ قمت بدراسة المسائل الفقهیة التی اختلف فیها الإمام الشافعی والإمام أبی حنیفة فی باب مفسدات الصلاة ودرست المسائل دراسة فقهیة مقارنة على سبعة مذاهب، هی: الحنفیة، والشافعیة، والمالکیة، والحنابلة، والظاهریة، والزیدیة، والإمامیة، ثم بیان ما رجحه الإمام البیهقی (رحمه الله)، إذ بلغت مسائل الإمام البیهقی فی العبادات أکثر من مئة مسألة من مسائل الرکن الثانی من أرکان الإسلام، وهی أول ما یسأل العبد علیها یوم القیامة ألا وهی الصلاة التی یجب على المسلم أن یأتی بها حتى تصح صلاته، مع بیان مبطلاتها وغیرها من المسائل التی اندرجت تحتها فی ثنایا البحث .https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170833_50bd09b35cfdc42f3e509b9df18eeee1.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811320200901Dependency in Islamic economics, its effects and treatmentالتبعیة فی الاقتصاد الإسلامی آثارها وعلاجها24728417083410.34278/aujis.2020.170834ENShefaa' R. AbdulrazzaqBaker M. AllawMohammad Y. MohammedJournal Article20220206In light of the accelerating deterioration that effected all areas of political, social and economic life. The phenomenon of (dependency) has emerged in the Islamic world economy, which is a dangerous phenomenon, as capitalist countries have dominated on our economic world and a spiral of questions has emerged on how to get out of this dependency and what are the most prominent alternatives. The reason for choosing this research, entitled (Dependency in the Islamic Economy - Its Effects and Treatment) was to show the severity of dependency, present its problem and provide a clear vision in alternatives to revive the Islamic economy. It addresses the backwardness of the nation in this aspect towards an independent comprehensive approach, in order to liberate from economic dependency and it is the last resort for the disengagement between Islamic countries and the World Bank and its heavy debts on the same Arab nation.فی ظل التدهور المتسارع الذی ألقى بظلاله على جمیع مجالات الحیاة السیاسیة والاجتماعیة والاقتصادیة، برزت ظاهرة (التبعیة) فی عالم الاقتصاد الإسلامی، وهی ظاهرة خطیرة، فقد هیمنت دول الرأسمالیة بآلیاتها الأخطبوطیة على عالمنا الاقتصادی، فنتجت دوامة من التساؤلات عن کیفیة الخروج من هذه التبعیة، وما هی أبرز البدائل. وکان سبب اختیارنا هذا البحث بعنوان: (التبعیة علاجها وآثارها فی الاقتصاد الإسلامی) لیبین خطورة التبعیة، ویعرض مشکلتها، ویقدّم رؤیة واضحة فی بدائل تنعش الاقتصاد الإسلامی، ویعالج تخلّف الأُمة فی هذا الجانب نحو منهجیة شمولیة مستقلة، فی سبیل التحر من التبعیة الاقتصادیة وهو الملاذ الأخیر لفک الارتباط بین الدول الإسلامیة والبنک الدولی ودیونه الثقیلة على نفس الأُمة العربیة.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170834_d2d38f0bbc366eebd0853ba46a145c09.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811320200901Transit tracts in the determination of divine propertiesالمسالک النقلیة فی تقریر الخصائص الإلهیة28531617083510.34278/aujis.2020.170835ENSultan A. AlomairyJournal Article20220206This research aims to demonstrate the diversity of evidence of God’s Almighty characteristics in the texts of the Qur’an and Sunnah and the multiplicity of their varieties. And prove that it followed multiple paths of different structures in their significance. So that it is clear that the scriptural (sharia) paths became one of the widest, richest, and deepest paths, indicating the necessity of monotheism of Allah (singling out God Almighty) for his characteristics, and to address the number of objections. The most important: Defining the concept of God’s Almighty characteristics and adjusting their divisions in general. And to disclosure of the depth, richness and strength of the Significance upon which the scriptural (sharia) relied on proving God’s Almighty characteristics. And the respond for the objections that can be directed to the Sharia evidence significance in proofing God’s Almighty characteristics.یهدف هذا البحث إلى الکشف عن تنوع أدلة خصائص الله فی نصوص الکتاب والسنة وتعدد أصنافها, وإثبات أنها سلکت مسالک متعددة من التراکیب المختلفة فی دلالتها, فأضحت المسالک النقلیة الدالة على وجوب إفراد الله تعالى بخصائصه من أوسع الأبواب وأکثرها ثراءً وعمقا ، ومعالجة عدد من المشکلات، أهمها: تحدید مفهوم الخصائص الإلهیة وضبط أقسامها إجمالا، والکشف عن عمق الدلالات التی اعتمدت علیها النصوص الشرعیة فی إثبات خصائص الله وثرائها وقوتها فی الدلالة، والجواب عما یمکن أن یرد على الدلالة الشرعیة فی تقریر الصفات الإلهیة من إشکالاتhttps://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170835_d5596a0b64641fab125e641e70ca4164.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811320200901Summarizing the abstraction of the Mayor of the murid explain the jewel of monotheism By Imam Ibrahim Al-Luqani from painting (295) to painting (298) Study and investigationتلخیص التجرید لعمدة المرید شرح جوهرة التوحید للإمام إبراهیم اللقانی من اللوحة (295) إلى اللوحة (298) دراسة وتحقیق31736017083610.34278/aujis.2020.170836ENMohammad S. DawoodAmer A. AliJournal Article20220206The aim of the present verified manuscript is to study a part of Imam Ibrahim Al-Lakani (Deceased in 1041 A.H.), entitled ((TALKHEES AL JAJREED LI OMDAT SHARAH JAWHERT ALTAWHID)). It is a nice and easy summary dealing with intercession. Intersession is a part of Islamic doctrine science concerning matters conveyed by hearing. It is necessary for all Muslims to be aware of this aspect. Therefore, all will be aware of the great status of our religion and prophet Mohammed. May we have the kind intercession in the Day of Judgment.یهدف هذا التحقیق إلى إبراز جزء من مؤلّف مخطوط للإمام إبراهیم اللقانی (ت1041ه) رحمه الله- وسماه (تلخیص التجرید لعمدة المرید شرح جوهرة التوحید) وهو تلخیص لطیف وضعه لطلاب العلم الذی تناول فیه مسألة الشفاعة التی من ضمن موضوعات علم العقیدة الإسلامیة فیما یخص الأمور السمعیة التی وردت عن طریق السمع وهی ثابتة فی الکتاب والسنة فعلى کل مسلم ومسلمة أن تکون له درایة بشفاعة حبیبنا محمد صلى الله علیه وسلم؛ لیعلم قدر هذا النبی الکریم وهذا الدین العظیم، وقدر شفاعته صلى الله علیه وسلم لنا یوم القیامةhttps://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170836_a5658072d9db4aa68322d39852325e37.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811320200901Imitation of some Muslims to the customs of the West and the position of Sharia on itتقلید بعض المسلمین لعادات الغرب وموقف الشریعة منها36139617083710.34278/aujis.2020.170837ENFiras F. FarhanJournal Article20220206The research deals with images of the tradition of the West and the likeness of them to some of the Muslim youth under the tagged title: (Some Muslims' tradition of the customs of the West and the position of Sharia on them). The nature of the study required that this research be divided into an introduction followed by a preamble, and then three demands: the first requirement: the difference between tradition and belief included, while the second requirement included: a statement of what is permissible and what is not permissible in it for non-Muslims, and the third requirement: copies of tradition Some Muslims follow the customs of the West and the position of Sharia on them, and after this all follow a conclusion in which the most important results from this study are indicated.یتناول البحث صور تقلید الغرب والتشبه بهم لبعض من شباب المسلمین تحت العنوان الموسوم: (تقلید بعض المسلمین لعادات الغرب وموقف الشریعة منها)، وقد اخترت بعض الصور الکبرى أنموذجا للتمثیل لا الحصر؛ لأهمیتها الکبرى فی تأثیرها على عقیدة ونفوس شباب المسلمین. وقد اقتضت طبیعة الدراسة أن یکون هذا البحث مقسماً على مقدمةٍ یتبعها تمهید، ومن ثم ثلاثة مطالب: المطلب الأول: تضمن الفرق بین التقلید والاعتقاد، أما المطلب الثانی فشمل: بیان ما یجوز فیه وما لا یجوز التقلید لغیر المسلمین، والمطلب الثالث: صور من تقلید بعض المسلمین لعادات الغرب وموقف الشریعة منها، ویتبع بعد کل هذا خاتمة بینت فیها أهم النتائج من هذه الدراسةhttps://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170837_fc8e4106e81147e65287cbb498ca83e1.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811320200901Governing democracy from the legal perspectiveالحکم بالدیمقراطیة من المنظور الشرعی39742617083810.34278/aujis.2020.170838ENShahedra A. KhalilSaadan MYousof A. BakkarJournal Article20220206The Islamic governance system consider the ruler as a representative of people, and he is a human being, he can be right or wrong as he isn’t infallible. Islam has granted the right to the public to advise the ruler if he was mistaken, and support him if does the right thing. Based on what has been mentioned, the ruler should seek peoples’ opinion and consult them to get the sound view about how the best to serve the public. The modern state has put in place various tools to ensure a genuine implementation of these rules, namely Democracy or the social contract. So is there any jurisprudential practise help to embrace democracy in Islam? This study aims to clarify the meaning of Democracy and its validity from an Islamic perspective. Opinions have differed over the issue of Democracy between those who adopted it unconditionally, and those who completely rejected it. Those who supported it didn’t’t consider the fact that Allah is the ultimate and supreme source of legislation in Islam. And those who dismiss it on the ground that it undermines the rule of the divine law, and it relies entirely on the majority rule. And they also argue that we have the Islamic alternative of democracy; the principle of consultation “Shurah”. This has shown a dire need for an academic study to shed the light on this matter, and a judicial approach between democracy and consultation, and to clarify the areas of where democracy can be applied, and explain the Islamic law perspective of the majority rule and its impact on legislation.نّ نظام الحکم فی الإسلام یقوم على أن الحاکم نائب عن الأمة فی إدارة شؤونها، وهو بشر یصیب ویخطئ، ولیس معصوماً. وقد ضمن الإسلام الحق لعامة الناس أن ینصحوه إذا أخطأ، وأن یعینوه إذا أحسن. فیجب على الحاکم أن یستشیر الناس حتى یتوصل إلى الآراء الناضجة، فیرجح منها ما یصلح فی إدارة الشؤون العامة، اتخذت الدولة الحدیثة وسائل شتى فی تحقیق هذه المعانی معتمدة على ما یطلق علیه فی زماننا الدیمقراطیة أو العقد الاجتماعی، فهل هناک تخریج فقهی للحکم بالدیمقراطیة؟ یهدف هذا البحث إلى بیان ماهیة الدیمقراطیة وصلاحیتها فی الحکم من المنظور الإسلامی. هناک جدل متجدد حول المنظور الشرعی للحکم بالدیمقراطیة بین مجیز بإطلاق، ومانع بإطلاق. فمن أجازها بإطلاق لم یراع أن حق التشریع فی الإسلام مختص بالله تعالى، ومن منعها بإطلاق قال بأنها مزاحِمة للحکم بما انزل الله، وهی تعتمد رأی الأکثریة دون تقیید، ولدینا البدیل عنها وهو نظام الشورى، وهذا یدل على الحاجة الملحة إلى معالجة علمیة أصیلة لهذه المسألة، ومقاربة فقهیة بین الشورى والدیمقراطیة وبیان مجالات الدیمقراطیة فی المجتمع المسلم، ورؤیة أصولیة لقضیة الأکثریة وأثرها فی الأحکام.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170838_6e673ca0dfc9439109f43431bff5d8cc.pdf