University of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201THE QURANIC TRUTH ABOUT THE ORDER OF DEEDS AND ITS REWARD AND EASINESS ON SOULSالحقیقة القرآنیة فی تکالیف الأعمال وجزائها وتسهیلها على النفوس15617079510.34278/aujis.2020.170795ENMahmood A. MaroofJournal Article20220206The Noble Qur’an has set general rules for reality in order of deeds to be consistent with the nature of things and the realities of time and place, which are in and of themselves an important truth on which the ability of the ordered is based and his/her ability to bear the consequences under which the responsibility of penalty (or reward) is involved in the perception of the balance of accepting and returning deeds. Hence, the major points included in the research can be summarized in the following: 1. Taking into account all aspects and areas of capacity and ability as well as some of the orders in it from the hardship that resides in the human capacity and ability. 2. Encouragement to do good deeds, and keep the performance of religious duties, which is what makes the human innatness, so the tendency to goodness is what is implanted in himself, in contrast to the evil that he is accustomed to with his effort and willingness. 3. The preacher is supposed to think, remember and see, in order to stimulate the ember of turning to Almighty Allah with fear and hope. 4. The reward is based on the hardship and the benefit of the deed. The deed is not differentiated by abundance. Rather, it is differentiated by what happens in the hearts in the event of the deed. 5. From fully accepting the supplication of the concurrence, because of their influence and the spirits in obtaining the favor and the recourse. 6. Pardon the thoughts, obsessions, and self-revelation, unless the person reaches the intention and determination. 7. The role of a Muslim in developing this issue and considering it a major focus in the basis of his belief, his good deed and his certainty. It is an introduction to all issues according to their status in the approach of Almighty Allah.وضع القرآن الکریم قواعد عامة للواقعیة فی التکالیف بالأعمال، لتتناسق مع طبیعة الأشیاء ووقائع الزمان والمکان، وهی بذاتها حقیقة مهمة تبنى على أساسها قدرة المکلف ومقدور استطالته فی تحمل التبعات التی ینطوی تحتها مسؤولیة الجزاء فی تصور میزان قبول الأعمال وردها. ومنه یمکن تلخیص أهم ما جاء فی البحث على ما یأتی: 1. مراعاة کافة الجوانب والمجالات فی الطاقة والوسع، فضلا أن بعض التکالیف فیها من المشقة الکائنة فی وسع الإنسان وقدرته وطاقته. 2. الترغیب لعمل الخیر، والمحافظة على أداء الواجبات الدینیة، وهو ما جبلت فطرة الإنسان، فالمیل إلى الخیر مما أودع فی نفسه، بخلاف الشر الذی یعتاده بجهده وتکلفه. 3. ینبغی للداعی لجنابه تعالى التفکر والتذکر والتبصر، لإشعال جذوة الإقبال على الله بالخشیة والرجاء. 4. الأجر على قدر المشقة، وعلى قدر منفعة العمل، فالأعمال لا تتفاضل بالکثرة، وإنما تتفاضل بما یحصل فی القلوب حال العمل. 5. من تمام قبول الدعاء الاجتماع، لما للهمم والأرواح من تأثیر فی حصول الفضل والالتجاء. 6. العفو عن الخواطر والوساوس وحدیث النفس مالم توصل الشخص إلى القصد والعزم. 7. دور مسلم فی تنمیة هذه القضیة واعتبارها محورا رئیسیا فی منطلق إیمانه وعمله ویقینه، فهی مقدمة على سائر القضایا حسب منزلتها فی منهاج الله تعالى.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170795_ca833dc8305c3d27452dc5d852a4b2fd.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201NARRATIONS OF QAIS BIN ABI HAZIM AL-BAJALI FROM THE TEN PREACHED IN PARADISE EXCEPT FOR THE RIGHTLY GUIDED CALIPHS - COLLECTION AND STUDYمرویات قیس بن أبی حازم البجلی عن العشرة المبشرة بالجنة عدا الخلفاء الراشدین- جمعاً وتخریجاً-579617079610.34278/aujis.2020.170796ENThamer A. DawodJournal Article20220206The topic (Narrations of Qais bin Abi Hazim Al-Bajali from the ten preached in Paradise except for the Rightly Guided Caliphs - collection and study) are important topics that the student of knowledge should know through knowing who are the ten missionaries in Paradise and who narrated from them are followers, and our study of these hadiths was limited - The following investigations: The introduction: It mentioned the importance of the research and the importance and status of the great follower (Qais bin Abi Hazim), who is considered one of the great followers. As for the first topic, his personal and scientific biography was mentioned in two requirements, and the second topic mentioned his narratives about the rest of the ten promising paradise except for the rightly guided caliphs in six demands, then the conclusion came with the most important results and recommendations.الحمد لله رب العالمین، والصلاة والسلام على سید المرسلین وخاتم النبیین سیدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعین.. بعد.. فیعد موضوع (مرویات قیس بن أبی حازم البجلی عن العشرة المبشرة بالجنة عدا الخلفاء الراشدین- جمعاً وتخریجاً) من الموضوعات المهمة والتی یجب على طالب الحدیث معرفتها من خلال معرفة من هم العشرة المبشرین بالجنة ومن روى عنهم من التابعین. وقد اقتصرت دراستنا لهذه الأحادیث- على الآتی: - المقدمة: وذکرت فیها أهمیة البحث وأهمیة ومکانة التابعی الجلیل (قیس بن أبی حازم) والذی یعد من کبار التابعین. - أما المبحث الأول فذکرت فیه سیرته الشخصیة والعلمیة فی مطلبین، وأما المبحث الثانی فذکرت فیه مرویاته عن العشرة المبشرة بالجنة عدا الخلفاء الراشدین وجعلته فی ستة مطالب، ثم جاءت الخاتمة بأهم النتائج والتوصیات.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170796_92afd5e110e18a5948bd724fdabebe0f.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201THE HADITHS THAT THE IMAM AL-NISA’I DECLARED IN CONTRADICTION IN HIS BOOK THE WORK OF TODAY AND NIGHT - A CRITICAL MODERN STUDYمرویات شعبة بن الحجاج التی أعلها النسائی بالمخالفة فی کتابه عمل الیوم واللیلة – دراسة نقدیة9714417079710.34278/aujis.2020.170797ENKhalid E. SaeedAbdul-Sattar IbrahimJournal Article20220206The work book today and night is one of the most important and broadest books that collected the dhikr and supplications that were received independently from the Prophet, may God bless him and grant him peace. And the female imam of the prominent imams with his imam with the hadith emerged as well with his imam in the wound and modification, criticism and statement of the hadiths of the hadiths, and his writings are the best evidence for that, and the violation is the variation between the narrators about their sheikh in the context of attributing a hadith or its body, and the violation abounds and is said according to the sheikh’s many disciples And I told them, It falls In the chain of transmission and in the text and what is influential Including what is not influential, and the hadiths of the study reached thirty-two hadiths, they were stripped from one hundred and fifty hadiths, in which the female Imam mentioned the violation from them, and the most types of hadiths that the female Imam declared by the violation, included the violation by replacing Rao Brow another, and the violation of the endowment and lifting, and in Connecting and sending, and adding a narration, or pronouncing it in the body of the hadith, and my methodology in the study was that I mention the hadith, and I mention the saying of the female imam, then I mention the narration in which the violation is, and perhaps the female imam mentioned more than one violation, then I remember, then I graduate the narrations, and mention A short translation of the backup men for each novel, then I do N the face of the offense, whether the offense in the attribution or in the Metn, Then I mention and discuss the sayings of the imams, and if they are follow-up and evidence, then I mention them to indicate the most correct of the narratives, then I mention the ruling on the hadith based on the sayings of the imams in that, and the research plan was formed after the introduction on an introductory topic and six chapters, I spoke in the introductory topic about a brief summary of the imam The women, as well as the book, as for the first chapter, which is called the supplication of the Prophet, peace and blessings of God be upon him in the morning and evening, and the second chapter: the reward of remembrance and consists of three topics,علم العلل من أدق علوم الحدیث وأغمضها وأجلها، ولا یمکن للمشتغل فیه أن یتوصل إلى نتائج أقرب إلى الصواب إلا بعد استفراغ الوسع فی جمع الطرق من مصادرها المختلفة، والوقوف على أقوال العلماء، ومعرفة أحوال الرجال، کتاب عمل الیوم واللیلة من أهم الکتب وأوسعها التی جمعت الأذکار والأدعیة التی وردت عن النبی بشکل مستقل, وقد ذکر الامام النسائی بعض العلل عن الاحادیث, ویعد الإمام النسائی من الأئمة المبرزین فمع إمامته بالحدیث برز کذلک بإمامته فی الجرح والتعدیل, والنقد وبیان علل الأحادیث, ومؤلفاته خیر دلیل على ذلک. ومن أنواع العلة (المخالفة) وهی: التغایر الواقع بین الرواة عن شیخهم فی سیاق إسناد حدیث ما أو متنه, وتکثر المخالفة وتقل حسب کثرة تلامیذ الشیخ وقلتهم، وهی تقع فی الاسناد وفی المتن ومنها ما هو مؤثر، ومنها ما هو غیر مؤثر. بلغت أحادیث دراسة البحث الموسوم بمرویات شعبة بن الحجاج التی أعلها النسائی بالمخالفة فی کتابه عمل الیوم واللیلة أربعة أحادیث الاول، والثانی المخالفة بین شعبة، وغیره من الرواة، وفی الثالث والرابع المخالفة بین الرواة عن شعبةhttps://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170797_61336b1886295b2276891387817fffa6.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201ABRIDGEMENT HADITH TO IMAM AL-TIRMITHI IN HIS BOOK ALSHAMAYILاختصار الحدیث عند الإمام الترمذی فی کتابه الشمائل14517217079810.34278/aujis.2020.170798ENAli E. NeamiJournal Article20220206The research deals with an aspect of Hadith construction by Al-Tirmithi which is Hadith abridgement in his book “Al-Shamail”, looking at the reasons which caused the Imam to abridge the Hadith, and highlight the places where the abridgement occurred. The researcher concluded that Al-Tirmithi uses abridgement in both the Text (Mitn) and the Attribution (Isnad) of Hadith in different ways; sometimes by switching the Attribution, sometimes by adding the word “and” between the Sheiks (the narrators of Hadith), sometimes by eliminating part of the Text, and sometimes by eliminating the text entirely. Sometimes the abridgement is referred to while other times it is not, and there are many reasons for that. One reason is to refer to only the parts that are relevant to the section topic, another reason is to escape repetition, another reason is due to how well known the Text and Attribution of the Hadith is, and another reason would be the lack of benefit of a Text previously mentioned. The Imam used abridgement in thirty sections of the book.یدور البحث على بیان جانب من جوانب الصنعة الحدیثیة عند الترمذی وهو اختصار الحدیث فی کتابه الشمائل؛ لیقف على الأسباب التی دعت الإمام إلى الاختصار، ویبیّن المواطن والأماکن التی وقع فیها الاختصار، وقد توصل الباحث إلى أنّ الترمذی یستعمل الاختصار فی المتن والإسناد معاً، وتتنوّع طرقه فی ذلک، فتارة من خلال التحویل بین الأسانید، وتارة بالعطف بین الشیوخ، وتارة بحذف جزء من المتن، وتارة بحذف المتن کاملاً، وتارة یشیر إلى الاختصار وأخرى لا یشیر، وأغراضه فی ذلک کثیرة، منها الاقتصار على الجزء الذی ینطبق على التبویب، ومنها الفرار من التکرار، ومنها شهرة المتون أو الأسانید، ومنها عدم وجود فائدة إضافیة من المتن المذکور سلفاً، وقد استعمل الإمام الاختصارَ فی ثلاثین باباً من أبواب الکتاب.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170798_cd3f6812c4d5bc49b161ee1d71774cb4.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201SCHOLARS' APPROACHES IN CLASSIFYING BOOKS OF REASONING HADITHSمناهج العلماء فی طریقة تصنیف کتب العلل17322617080010.34278/aujis.2020.170800ENAll'a K. Abdul-RazaqJournal Article20220206Praise be to God and prayer and peace be upon the Messenger of Allah and his family and companions. The science of the ills of the Hadith is accurate and difficult to achieve, except from the collection, research and careful consideration of the novels and their methods, and this has received unrivaled attention among the first imams and those who followed the approach of God-given to serve the Prophet's Sunnah, may Allah have mercy on them. In this research, the classification methods of the books of the ills and the methodology of the scientists were compiled, mentioning the most important works for each method. In conclusion, I ask God Almighty sincerity and acceptance. May Allaah bless our Prophet Muhammad and his family and companions, and praise be to Allah.الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه وبعد: إن علم علل الحدیث علم دقیق وصعب المنال، إلا من جمع وبحث وأمعن النظر فی الروایات وطرقها، ولهذا نال اهتماماً منقطع النظیر عند الأئمة الأوائل ومن سار على نهجهم ممن وهبهم الله لخدمة السنة النبویة رحمهم الله تعالى، وقد تعددت مناهجهم فی التصنیف لهذا العلم، وقد جمعت فی هذا البحث طرق التصنیف لکتب العلل ومناهج العلماء فیها، ذاکراً أهم المصنفات لکل طریقة، فکانت النتیجة أن طرق التصنیف بلغت تسع طرق. وختاماً أسأل الله تعالى الإخلاص والقبول. وصلى الله على سیدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعین، والحمد لله رب العالمین.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170800_80c63f0ce1f99935b6a0accdf8c7998e.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201THE FUNDAMENTALISTS INFERRED WITH A HADITH (I SIGNED MY WIFE WHILE I WAS FASTING) COLLECTED AND STUDIEDاستدلال الأصولیین بحدیث: "وقعت على امرأتی وأنا صائم ..." جمعاً ودراسة22726017080110.34278/aujis.2020.170801ENSultan Bin Hmood Al-AmriJournal Article20220206Praise be to Allah, and may blessings and peace be upon the Prophet Muhammad, his family, and all his companions. This research is related to the study of one of the noble hadiths that are frequently mentioned in the books of the fundamentalists, as a reasoning and representation, as it relates to several fundamental issues, so this research came to study this hadith, a modern fundamentalist study; Graduating the hadith, explaining the meanings of the stranger from his words, and mentioning the fundamentalist rules that can be or inferred by this hadith, with a brief explanation of the meaning of the fundamentalist rule, and explaining the face of the relationship between the rule and the hadith. The research was organized into an introduction, two articles, and a conclusion. And peace and blessings be upon the Prophet of guidance and mercyهذا البحث یتعلق بدراسة أحد الأحادیث النبویة الکریمة التی یکثر ذکرها فی کتب الأصولیین، استدلالاً وتمثیلاً، وذلک لتعلقه بعدة مسائل أصولیة، فجاء هذا البحث لدراسة هذا الحدیث، دراسة حدیثیة أصولیة؛ بتخریج الحدیث، وبیان معانی الغریب من ألفاظه، وذکر أبرز القواعد الأصولیة التی یمکن تطبیقها أو الاستدلال علیها بهذا الحدیث، مع بیان معنى القاعدة الأصولیة بیانًا مختصرًا، وبیان وجه العلاقة بین القاعدة والحدیث. وقد انتظم البحث فی مقدمة، ومبحثین، وخاتمة. وصلى الله وسلم وبارک على نبی الهدى والرحمة.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170801_880c9826b1714c062103cfbd1d199160.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201THE FUNDAMENTAL DIFFERENCES STIPULATED BY IMAM AL-QURAFI IN HIS BOOK AL-DHAKHIRA COMPILED AND DOCUMENTEDالفروق الأصولیة التی نص علیها الإمام القرافی فی کتابه الذخیرة جمعا وتوثیقا26128217080210.34278/aujis.2020.170802ENMuhammad H. EtaiwiJournal Article20220206This paper aims to highlight the fundamentalist efforts of Imam al-Qurafi, which he mentioned in the absence of its fluorescence, that is, in the books of the branches of jurisprudence. And because of the importance of fundamentalist differences in constructing rulings, and that they remove the confusion and lift the confusion between many fundamentalist terms, which are almost similar in appearance to a large extent. Here, there is an urgent need to differentiate between those fundamentalist terms. Therefore, the scholars of the origins are interested in mentioning the differences in different places in their works when there is a problem between the two terms. Therefore, we find Imam al-Qarafi tracking it and stipulating it. Whether in his book (Anwar al-Burooq fi Anwa al-Furooq), which he devotes to al-Nuqul, or in his book (al-Thakhira fi al-Fiqh). Therefore, I chose to search for fundamental differences, because they contribute to overcoming obstacles facing researchers and students.یهدف هذا البحث إلى إبراز الجهود الأصولیة للإمام القرافی-رحمه الله- التی أوردها فی غیر مضانها أی فی کتب الفروع الفقهیة. ولأهمیة الفروق الأصولیة فی بناء الأحکام وکونها تزیل الاشکال وترفع الالتباس الواقع بین کثیر من المصطلحات الأصولیة التی تکاد تتشابه فی ظاهرها إلى حد کبیر، وهنا تشتد الحاجة للتفریق بین تلک المصطلحات الأصولیة لذلک أهتم علماء الأصول بذکر الفروق فی مواضع متفرقة من مصنفاتهم عند وقوع اشکال أو التباس بین مصطلحین، لذلک نجد الإمام القرافی لا ینفک عن تتبعها والتنصیص علیها سواء أکان فی کتابه الذی خصصه للفروق (أنوار البروق فی أنواء الفروق) أم فی کتابه الذخیرة فی الفقه، لذلک أخترت البحث فی الفروق الأصولیة؛ لأنها تساهم فی تذلیل العقبات أمام الباحثین والطلاب.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170802_2a2af6e9257ca32554213fb58f7f025c.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201THE ISSUES ON WHICH IMAM AL-RAZI SAID THE WORDS DIFFERED BETWEEN THE TWO BOOKS (AL-MAHSOOL, AL-MA'ALEM) COLLECTION AND DOCUMENTATIONالمسائل التی اختلف فیها القول عند الإمام الرازی بین کتابی المحصول والمعالم جمعاً وتوثیقا28331417080310.34278/aujis.2020.170803ENBelal H. AliJournal Article20220206This is a set of fundamentalist issues for Imam Fakhr Al-Din Al-Razi in which the argument differed between his book Al-Mahsoul and his book Al-Maalim, as there was a clear and frank difference in his opinion on one issue, I collected it through the book The End of the Soul of Jamal Al-Din Al-Asnawi. To collect and document these issues books (the crop and the landmarks), and I mentioned the saying in it in detail, along with mentioning the other sayings of the scholars on the same issue... God is the guardian of success.هذه جملة مسائل أصولیة للإمام فخر الدین الرازی اختلف فیها القول بین کتابه المحصول، وکتابه المعالم، إذ حصل اختلاف واضح وصریح فی رأیه فی المسألة الواحدة، جمعتها من خلال کتاب نهایة السول لجمال الدین الإسنوی فقد کان یشیر رحمه الله تعالى إلى ذلک الاختلاف صراحة، فعمدت إلى جمع هذه المسائل ووثقتها من خلال الکتابین (المحصول والمعالم)، وذکرت القول فیها مفصلاً مع ذکر الأقوال الأخرى للعلماء فی المسألة ذاتها... والله ولی التوفیقhttps://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170803_e7294570a464f7d5203421d42c26417a.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201THE PURPOSES OF MONOTHEISM AND THEIR RELATIONSHIP TO THE ISLAMIC LEGAL RULING, THE PILLARS OF GOVERNANCE AS A MODELمقاصد التوحید وعلاقتها بالحکم الشرعی الأصولی أرکان الحکم – أنموذجا –31535617080610.34278/aujis.2020.170806ENAli M. Al-Soghair AhmedAmin A. Abdullah Qassem Al-NahariRushdi Bin RamliJournal Article20220206This paper talks about an important aspect of the relationship and connection between faith and Sharia. It is the relationship of the objectives of monotheism with the pillars of the fundamentalist Islamic ruling and their effect on it. This study aims to show the extent to which the origins of religion represented by monotheism are related to the branches of Sharia and its parts in one aspect of it, which is the Sharia ruling and its pillars in particular. It is represented in: the ruler, the convicted, and the convicted. What confirms and highlights the relationship has emerged that the source of receiving the rulings of Sharia is God Almighty, and that he has the offer, prohibition, reward and punishment, and the mind has no part in that. This is related to the divinity of God, may He be glorified and exalted, and his lordship, and his names and attributes, and that what God has enjoined upon the person responsible is within his power, breadth and power. And he gets the parts and the clearance of liability by complying with that, as a mercy from God Almighty and to ease it, and to relieve the embarrassment of the taxpayer. It is also a condescension to God, may He be glorified and exalted, from absurdity and falsehood, while the one responsible in his work seeks to be sincere to God Almighty to be obedience and obedience.یتحدث هذا البحث عن جانب مهم من جوانب العلاقة والارتباط بین العقیدة والشریعة وهو: علاقة مقاصد التوحید بأرکان الحکم الشرعی الأصولی وأثرها علیه، وتهدف هذه الدراسة إلى بیان مدى ارتباط أصول الدین ممثلة بالتوحید بفروع الشریعة وجزئیاتها فی جانب من جوانبها وهو الحکم الشرعی وأرکانه على وجه الخصوص، المتمثلة فی: الحاکم، والمحکوم فیه، والمحکوم علیه، وقد ظهر ما یؤکد العلاقة ویبرزها من أن مصدر التلقی للأحکام الشریعة هو الله سبحانه وتعالى، وأن له الإیجاب والتحریم والثواب والعقاب، ولیس للعقل دخل فی ذلک، وارتباط ذلک بألوهیة الله سبحانه وتعالى وربوبیته، وأسمائه وصفاته، وأن ما أوجبه الله على المکلف فهو داخل تحت طاقته ووسعه وقدرته، ویحصل الإجزاء وبراءة الذمة بامتثال ذلک، رحمة من الله سبحانه وتعالى وتیسیرا منه، ورفعا للحرج عن المکلف، کما أنه تنزیه لله سبحانه وتعالى عن العبث والباطل، مع تحری المکلف فی عمله أن یکون خالصا لله سبحانه وتعالى لیکون قربة وطاعة.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170806_49b159c76899587169e5ae4fb61238d7.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201CONTROL OVER MANAGEMENT ACTIONS IN ISLAM WITH APPLICATION IN THE SAUDI SYSTEMالرقابة على أعمال الإدارة وأنواعها فی الإسلام مع التطبیق فی النظام السعودی35740817080810.34278/aujis.2020.170808ENNasser Bin Mohammed Bin Mishari Al-GhamdiJournal Article20220206This is a legal jurisprudential research on oversight of management actions in Islamic jurisprudence with application in the Saudi system. Searching an introduction, eight claims, and a conclusion with the most important results, then a list of the most important sources and references. In it the researcher presented a brief study, rooted in Sharia evidence, on oversight of management actions in Islam. Its concept, importance, types, evidence, and benefits, with comparison to what is being done in the Saudi system. And the researcher referred to it to the authentic sources approved by scholars. The researcher proceeded with it according to the scientific methodology used by scholars in scientific research.هذا بحث فقهی قضائی عن الرقابة على أعمال الإدارة فی الفقه الإسلامی مع التطبیق فی النظام السعودی؛ جاء فی مقدمةٍ وثمانیة مطالب وخاتمة بأهم النتائج، ثم قائمةٍ بأهم المصادر والمراجع، عرضت فیه: دراسة موجزة مؤصلة بالأدلة الشرعیة عن الرقابة على أعمال الإدارة فی الإسلام؛ مفهومها، وأهمیتها، وأنواعها، وأدلتها، وفوائدها، مع المقارنة بما یجری علیه العمل فی النظام السعودی، ورجعت فیه إلى المصادر الأصیلة المعتمدة عند أهل العلم، وسرت فیه حسب المنهجیة العلمیة المتبعة عند أهل العلم فی البحث العلمی.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170808_079bdd1c3d42d0adf8a7d772a40390da.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201THE HOOP BY SHEIKH MUHAMMAD BIN HAMZAH AL-AYDANI AL-KOOZ LAHSARI, (DIED 1121 A.H(السنة فی القلنسوة للشیخ محمد بن حمزة الآیدنی الکوز لحصاری المتوفى سنة: (1121هـ) دراسة وتحقیق40944417080910.34278/aujis.2020.170809ENAbdullah D. KhalafJournal Article20220206The field of Arab culture is full of great relics and the principles of literature in terms of jurisprudence, perception, belief, language، literature and the different branches of knowledge that were. It is still a guide for the researcher. After relying on God, I began searching for a manuscript suitable for this research project, so my choice fell on (Risalah fi al-Qulwaswah, by Sheikh Muhammad bin Hamzah al-Aydani, al-Kooz Lahsari, who died in the year 1121 AH. The study of the manuscript aims to clarify the legal and jurisprudential rulings related to wearing the beret and the origin of the authentic Sunnah that is frequent in that, then study those opinions that were received from some of the Companions and followers regarding this with an examination of their evidence, most of which were from the Sunnah and its degree in terms of health and weakness, in addition To present the opinions of the violators, as it is proven from the authentic Sunnah of wearing the hood and its appearance, which was at the time of the Messenger of God (may God’s prayers and peace be upon him), and that these opinions are proven contrary.إِنَّ میدانَ الثقافةِ العربیةِ حافلٌ بجلیلِ الذخائرِ، وقَیَّمِ المؤلفاتِ فی الفقهِ، والتفسیرِ, والعقیدةِ، واللُّغةِ، والأَدبِ، وفی شتى فروعِ المعرفةِ التی کانتْ، ولا تزالُ هادیةً للباحثِ. وبعدَ التوکلِ على اللهِ، بدأتُ البحثَ عن مخطوطٍ یناسبُ مشروع بحثی هذا، فوقعَ اختیاری على (السنة فی القلنسوة, للشیخ محمد بن حمزة الآیدنی الکوز لحصاری المتوفى سنة: 1121هـ )، یهدف دراسة المخطوط الى بیان الاحکام الشرعیة والفقهیة المتعلقة بلبس القلنسوة وأصل السنة الصحیحة المتواترة فی ذلک، ثم دراسة تلک الآراء التی وردت عن بعض الصحابة والتابعین الخاصة فی ذلک مع تمحیص ادلتهم والتی جلها کانت من السنة وبیان درجتها من حیث الصحة والضعف، إضافة الى عرض اراء المخالفین لما ثبت من السنة الصحیحة المتواترة فی لبس القلنسوة وهیأتها التی کانت على عهد رسول الله صلى الله علیه وسلم, وأن تلک الآراء هی خلاف ما ثبت.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170809_d8ef06790968543a674fd6625842cb83.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201THE RULE OF THE SULTAN IS THE GUARDIAN OF THOSE WITHOUT A GUARDIAN WHO HAS AN ORIGINAL AND APPLIED JURISPRUDENTIAL STUDYقاعدة السلطان ولی من لا ولی له دراسة فقهیة تأصیلیة تطبیقیة44548217081010.34278/aujis.2020.170810ENAbdul Majeed Bin Mohammed Al-SabeelJournal Article20220206All praise is due to AllahThis is a research entitled: "The Judge is the Guardian for those of no Guardians", applied fundamentally jurisprudentially study. The research handled the words of the rule and clarified the meaning of guardian and judge, types of guardianships, origin of the rule and its supremacy, rule explanation, its related jurisprudential rulings and the detailed evidences for its supremacy as well as some of applications and sub-jurisprudential matters and exceptions to it. The researcher employed the inductive deceptive approach and reached a number of findings and recommendations.الحمد لله، وبعد: فهذا بحث عنوانه: "قاعدة: السلطان ولی من لا ولی له، دراسة فقهیة تأصیلیة تطبیقیة" تناول فیه الباحث معانى ألفاظ القاعدة، فبین معنى السلطان والولی، وأنواع الولایة، وأصل القاعدة وحجیتها، وشرح القاعدة، وبین الأحکام الفقهیة المتعلقة بها، ثم أورد الأدلة التفصیلیة على حجیتها، وجملة من التطبیقات والفروع الفقهیة علیها، ومسائل مستثناة منها. وقد سار الباحث فیه على المنهج الوصفی الاستقرائی، وتوصل لعدد من النتائج والتوصیات التی ختم بها بحثهhttps://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170810_dd4aee71ed0a6ce41d73915c603215a5.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201PRECAUTIONARY OBLIGATIONS IN THE "TAKFIR" OF A MUSLIMموجبات الاحتیاط فی تکفیر المسلم48351017081110.34278/aujis.2020.170811ENSoltan Ibn Abd El Rahman El EmiryJournal Article20220206The research idea focuses on studying one of the most important issues related to the chapter of “Takfir”, which is the obligation of taking precaution in the “Takfir” of a Muslim and the necessity to be strict in that. It also aims to clarifying the Islamic evidence which proves that. And to collect the largest amount of statement and reports of respected scholars about these indications، in order to present an authentic scientific research that prevents the permissives in the issue of “Takfir” and those who Dare toیقصد البحث إلى ضبط قضیة من أهم القضایا المتعلقة بباب التکفیر، وهی مسألة وجوب الاحتیاط فی تکفیر المسلم وضرورة التشدد فی ذلک، ویهدف إلى بیان الدلالات الشرعیة الدالة على ذلک، وإلى جمع أکبر قدر من کلام العلماء المعتبرین وتقریراتهم حول تلک الدلالات، وذلک بغیة تقدیم مادة علمیة مؤصلة تقف فی طریق المتساهلین فی باب التکفیر والمقدمین علیه بغیر برهان ولا بینة.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170811_012e040ea9d8c6a879c2fb4f08b0d39a.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201THE ORIENTALISTS POSITION ON THE ISLAMIC IMPACT ON THE CHRISTIAN REFORM MOVEMENTS AN ANALYTICAL STUDYالموقف الاستشراقی المنصف من الأثر الإسلامی فی رواد حرکات الإصلاح النصرانیة دراسة تحلیلیة51156017081210.34278/aujis.2020.170812ENMuhammad Bin Sa'eed Al-SarhaniJournal Article20220206A range of moderate Orientalist writings appeared that showed the impact of Islam on the pioneers of the Jewish and Christian reform movements, and it is not surprising that the reform movements returned to Islam, and some aspects of their legislations were affected by Islam, as the Islamic religion is the religion that God desires for all people. One of the requirements for the domination of the Book of God Almighty was that he came to rule and watch the books before it, and to indicate what happened in them in terms of distortion, forgery and alteration. The Islamic influence was evident in the reformist principles advocated by a number of the pioneers of reform in Christianity, the most prominent of whom were "Zwongli", "Martin Luther" and "Calvin", the pioneers of the Protestant movement and those who opposed a number of Christian doctrines such as the doctrine of sin and indulgences, and fought monasticism and sacraments. The church is influenced by Islam. This came in detail in the course of the research, which included four demands, as follows: The first requirement: the fields of cultural contact between Muslims and between Jews and Christians. The second requirement: manifestations of the Islamic influence on the pioneers of the Christian reform movements. The third requirement: the Islamic impact on the emergence of protest against legislation and church secrets. Fourth requirement: The Islamic Impact on the Curriculum Reformation for (Holy) Booksظهرت طائفة من الکتابات الاستشراقیة المعتدلة التی أظهرت أثر الإسلام فی رواد حرکات الإصلاح الیهودیة والنصرانیة ولا غرابة فی عودة الحرکات الإصلاحیة إلى الإسلام وتأثر بعضهم فی جوانب من مواقفهم بالإسلام فالدین الإسلامی هو الدین الذی ارتضاه الله للناس کافة. وجعل کتابه القرآن مهیمناً على ما سبقه، وکان من لوازم هیمنة کتاب الله تعالى أن جاء حاکماً ورقیباً على ما قبله من الکتب، ومبیناً ما حدث فیها من تحریف وتزویر وتبدیل، فکان لهذا البیان والنقد القرآنی أثره فی ظهور الحرکات الإصلاحیة النقدیة للکتب المقدسة لدى الیهود والنصارى، وروادها. وقد ظهر الأثر الإسلامی جلیاً فی الأصول الإصلاحیة التی نادى بها عدد من رواد الإصلاح فی النصرانیة، کان من أبرزهم "زفنجلی" و"مارتن لوثر" و"کالفن" رواد الحرکة البروتستانتیة والذین عارضوا عدداً من العقائد النصرانیة کعقیدة الخطیئة وصکوک الغفران، وحاربوا الرهبنة والأسرار الکنسیة متأثرین بالإسلام. وجاء تفصیل ذلک فی ثنایا البحث والذی اشتمل على أربعة مطالب على النحو الآتی: المطلب الأول: میادین الاتصال الثقافی بین المسلمین وبین الیهود والنصارى. المطلب الثانی: مظاهر الأثر الإسلامی فی رواد حرکات الإصلاح النصرانیة. المطلب الثالث: الأثر الإسلامی فی ظهور الاحتجاج على التشریعات والأسرار الکنسیة. المطلب الرابع: الأثر الإسلامی فی منهج النقد الإصلاحی للکتب (المقدسة).https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170812_650416c2ce6cef9d8da72ab8baadbc5c.pdfUniversity of AnbarAnbar university Journal for Islamic Sciences2071-602811420201201DESCRIPTIONS OF THOSE ENTRENCHED IN SCIENCE AND ITS IMPACT ON PRESERVING INTELLECTUAL SECURITYأوصاف الراسخین فی العام وأثرها فی حفظ الأمن الفکری56160617081310.34278/aujis.2020.170813ENMeshael Ghunaiam Al-MateeriJournal Article20220206The research treats the most important characteristics of the entrenched in science, indicating their impact in maintaining the intellectual safety and aiming to participate in protecting the Muslim youth from deviation. It also tries to find preventative solutions that urge them via highlighting the methodology of the entrenched in science which bear fruits of the safety and security for the nation in order to take them as good example in science and to appreciate their effort and grace in practice. Finding the importance of sticking to their fatwa and emphasizing on their references in the nation and publish the same to be accessible in order to achieve the intellectual discipline and spread safety.عالج البحث أهم أوصاف الراسخین فی العلم؛ موضحاً أثرها فی حفظ الأمن الفکری، هادفاً للمساهمة فی حفظ شباب الأمة من الانحراف، وإیجاد حلول وقائیة تحصنهم؛ من خلال إبراز طریقة الراسخین فی العلم التی تثمر الأمن والأمان فی الأمة للاقتداء بها علمیاً، ولتقدیر جهدهم وبیان فضلهم عملیاً؛ متوصلاً لأهمیة الاستمساک بفتاویهم وتأکید مرجعیتهم فی الأمة ونشرها وتسهیل الوصول إلیها؛ لتحقیق انضباط الفکر وانتشار الأمن.https://jauis.uoanbar.edu.iq/article_170813_b89771eb356dbec5b70715c9ff04d943.pdf